Tar sönder saker när jag blir arg
Hej! Jag är snart 14 år och det känns som jag har problem med min ilska, ofta blir det så att jag tar sönder saker för jag är arg.
Här är lite bakgrundsinformation!
sen ett tag tillbaka har min pappa druckit, när jag var 10-11 började jag förstå det och fick svårare att koncentrera mig i skolan, jag började hamna efter och det blev ganska svårt.
2 år senare.
när jag precis fyllt 13 börjar det bli värre, pappa dricker fortfarande och jag börjar bli stressad i skolan... Jag har svårt att koncentrera mig och ibland när jag blir väldigt orolig får jag jätteont i magen. Nu har jag också börjat få problem med min ilska, jag blir ganska ofta upprörd om saker och börjar bråka, händer 90% av gångerna med min familj. Nästan varje gång jag börjat bråka så har jag gått och tagit sönder, det är mest kläder.
Halvår senare, vinter.
Det börjar nu bli värre med och jag blir arg hela tiden, har börjar låsa in mig på mitt rum och slår nu sönder dörrar, fjärrkontroller och skärmar, har jättelätt att bli arg och det är fortfarande nästan bara med min familj. Pappa dricker fortfarande.
2 April : Nutid
Ligger fortfarande efter i skolan och har samma problem med ilska som förut. Pappa har slutat dricka för en månad sen och går nu i terapi...
Jag tycker det är svårt att prata om mina problem om ilska med mina föräldrar, det känns pinsamt när jag inte kan kontrollera mig och tar sönder saker. dethär om att jag är stressad är inte prio ett då jag först vill ha svar om min ilska
Nr7

BUP svarar:
Hej!
Vilket fint och insiktsfullt brev du skrivit. Som läsare bjuds jag på bilden av hur du har haft det över tid.
Om man har problem med ilska har man svårt att styra sina impulser att brusa upp och bli arg. Man får lätt utbrott istället för att lösa situationer på annat sätt - till exempel genom att prata.
Det kan finnas många olika orsaker till att man har det så. Kanske finns det andra saker i ens liv som är problematiska som stör. Vi vet att problem med ilska kan hänga ihop med att det är oroligt hemma, att man har en ansträngd relation till familj eller vänner, att man inte trivs i skolan eller att man lever under annan stress.
Sådana saker kan göra att man bär på en ledsenhet eller oro som visar sig i ett argt beteende.
Du känner till dessa saker och har själv funderat över hur din pappas drickande påverkat dig. Att han går i behandling är en mycket viktig grund för att du ska kunna må bättre.
Jag tycker du på ett ansvarsfullt sätt lägger fram dina bekymmer och jag tror att det vore bra för dig att prata mer. Du skriver att du tycker att det är svårt att prata med dina föräldrar om din ilska. Det är förståeligt - men betyder det att du helst inte vill prata med dem alls?
En förälders drickande påverkar en hel familj. Så tror jag att det kan vara bra att prata tillsammans med dina föräldrar om hur ni haft det och på så sätt komma in på hur du upplever att dina problem med ilska ser ut.
Att du vill att det ska bli bättre är ju en jättefin utgångspunkt. Att ha sådana familjesamtal tillsammans med någon utomstående brukar kunna vara jättebra. Det ger en struktur och någon som hjälper till så att samtalet blir bra. Familjesamtal kan man få på socialtjänstens familjeenhet eller på BUP.
Om du inte vill börja med att prata med dina föräldrar så kan en ungdomsmottagning vara rätt ställe att prata med en kurator om dina bekymmer. Jag lägger till lite information om hur man kan se på ilska och när den ställer till problem.
Killfrågor.se är för er mellan 10 och 18 år och ger möjlighet att chatta med en vuxen volontär om vad du vill. Du kan vara helt anonym. Dit kan du vända dig om du vill bolla lite mer med någon om hur du bäst går vidare.
Varmt lycka till!