Tradition håller henne hemma
Hej, min syster är snart 26 år och har tagit examen ifrån Handelshögskolan i Stockholm och hon tjänar väldigt mycket redan, problemet är att våra föräldrar inte låter henne flytta hemifrån även fast hon faktiskt skulle klara sig väldigt bra själv i livet. Våra föräldrar har alltid pratat om att ta ansvar men hur ska hon kunna göra det om hon inte får visa vad hon går för och vara självständig för en gångs skull? Jag skulle också vilja flytta någonstans vid 20-års åldern men oroar mig för om jag inte faktiskt får det. Anledningarna till att hon ej får flytta är att det inte tydligen går till så i vår "kultur/religion" och våra "traditioner" men helt ärligt talat tycker jag att de borde skärpa sig och ta sig an den svenska kulturen och det här landets traditioner eftersom att de har bott här så pass länge. Min syster vill verkligen flytta eftersom att hon behöver utrymmet och eftersom att vi är så pass många i huset osv. Vad ska hon göra?
Hjälp

BUP svarar:
Hej!
Den fråga du ställer är svår och ärligt talat är den inte en fråga för barnpsykiatrin. Jag väljer ändå att svara just för jag vet att problem med ungdomars helt normala strävan efter självständighet kan kollidera med vissa kulturella traditioner.
Det första jag vill säga är att din syster själv måste ta tag i sitt liv - det är inte ditt ansvar. Hon är myndig vilket betyder att hon har sina rättigheter som medborgare att styra sitt liv precis som hon vill. Du kan inte vara språkrör för henne. Det är hennes val att finna sig i föräldrarnas krav och förväntningar eller gå sin egen väg med de svårigheter som det innebär, även om de är riktig komplicerade.
Hon har i stort sett samma situation som andra unga vuxna på bostadsmarknaden. Ingen ordnar en bostad för en frisk vuxen med egen inkomst.
Om ni, döttrar i din familjen är utsatta för förtryck och kanske hedersrelaterade krav rekommenderar jag att ni kontaktar elektra.fryshuset.se för att få stöd och råd.
När det gäller din framtida flytt hemifrån gäller samma sak som jag har skrivit här ovan. Hoppas du hittar din egen röst och kraft att kunna följa dina egna, självständiga val och klara av relationerna inom din familj.