Gör saker jag inte vill
Hej!
Jag är en tjej på 16 år som länge kännt att jag inte riktigt passar in. Jag är en väldigt snäll tjej som är duktig i skolan osv, men ibland när det blir för mycket så tappar jag humöret helt å hållet, jag blir taskig mot både mina kompisar och min mamma, jag skriker ofta på min mamma och slår hon fast jag egentligen inte vill. Mina kompisar har börjat tröttna på mig, eller jag just nu har jag bara en vän, alla andra har tröttnat på mig för länge sen. Jag säger dumma saker till dom och ord bara flyger ur munnen på mig, jag förstör kompisars förhållande med killar och andra kompisar. Jag gör hela tiden saker som jag inte vill. Hur kan jag göra för att hindra mig från att göra massa saker hela tiden.
Haj

BUP svarar:
Hej!
Vad jobbigt du har det, bra att du skriver. Det låter som att du hamnat i ett läge där du vill dra i handbromsen. Att du gått över din egentliga gräns för hur du vill vara och ha det. Du blir impulsiv och gör saker som ställer till det för dig.
Klokt av dig att erkänna din oro och modigt av dig att vilja göra en förändring. Det gör att jag tänker att du har alla möjligheter till just det!
Det verkar som att du har skrivit två mejl hit, så jag utgår från informationen från dem båda i mitt svar. Jag tänker att du i båda dina brev skriver om att du gör saker du inte vill och att du utsätter dig själv för saker du egentligen inte vill.
Alkohol kan dessutom göra oss mindre uppmärksamma på våra egentliga gränser och ställa till det.
Jag tänker att det är viktigt att du får prata med någon om ditt humör. Det hänger ju ihop med hur du mår och hur du ska kunna hantera den impulsivitet som ställer till det så för dig. Att prata och tänka kring de sakerna med någon ger ökad förståelse om varför det blir som det blir och hur du kan göra för att det ska bli mer som du önskar.
Om du behöver prata med någon snabbt om hur det är att vara tillbaka i skolan efter lovet, så rekommenderar jag att du kontaktar kuratorn på skolan. Låt inte självkritiska tankar eller skam hindra dig från att prata med någon. Det du skriver om är inte ovanligt och ingen ska döma dig.
Annars tror jag att en kontakt på ungdomsmottagning skulle vara bra för dig.
Du är inte alls vidrig, som du skriver att du kan tänka att du är. Vi kan alla göra dumma eller felaktiga saker. Du har hamnat i en jobbig spiral som du kommer att kunna ta dig ur och få chansen att visa mer av sidor som du är nöjd med hos dig själv.