Min pappa slår mig
Min pappa slår mig och vi bråkar jätte mycket och det på verkar mig i skolan jätte mycket jag vet inte vad jag ska göra SNÄLLA HJÄLP??

BUP svarar:
Hej!
Ingen förälder får slå sitt barn i Sverige. Detta är förbjudet i lag.
Meningen med detta är att vi vet att alla människor och speciellt barn far illa av fysisk våld. Det är inte ett dugg konstigt att du också blir negativt påverkad i ditt skolarbete.
Jag vet inte om din pappa slår bara dig eller om han också är våldsam mot någon annan i familjen.
Hur är det med din mamma?  Finns hon med i familjen? Kan hon i så fall skydda dig på något sätt eller är hon själv kanske också utsatt?
Om det av någon anledning inte är möjligt för dig att få hjälp av din mamma så tycker jag att du omgående ska gå till skolkuratorn eller att du talar med en lärare som du har förtroende för och berättar vad som händer hemma.
De måste hjälpa dig att gå vidare med frågan så att din pappa slutar med sin beteende. Det spelar ingen roll om det handlar om aga, örfilar eller annan fysisk bestraffning.
Din pappa behöver antagligen få hjälp med att få kontroll över sitt beteende.
Du kan också få stöd och hjälp på nätet, du kan till exempel vända dig till bris.se eller gå in på kollpasoc.se som är socialtjänstens hemsida för barn som har problem i hemmet.
Låt det inte pågå längre, följ mina råd! Du som alla andra barn behöver en trygg uppväxtmiljö, fri från våldsanvändning.