En tjej som har svårt att komma nära någon
Hej,
Klockan är 3:00 nu och fortforande kan inte sömna. Alla sover i sin säng och väntar på en ny dag, imorgon. Men för mig finns det ingen skillnad, alla dagar är likadana. Som alltid sitter jag ensam i mörkret med mina tänkar och frågor. De frågor som jag själv inte har något svar på. Jag kan inte låta de frågorna vara obesvarad eftersom de dödar mig här inne. Varför kan jag inte komma nära någon? Varför kan jag inte glömma allt skitt som människor har gjort mot mig? Varför står jag där med samma smärtan fortforande? Varför blir jag alltid lämnad av människor som jag kommer nära.
Jag har alltid kännt att det var mitt fel att jag hade låtit de människorna komma nära mig. Om jag hade inte låtit de människorna, då behövde jag inte må så här dålig som jag gör. Jag förstår inte hur kärleken kan förvandlats till hatet. Och förstår inte heller om hur kan en person förstöra någons liv på några minuter.
Jag är en sån tjej som har svårt att komma nära någon och det tar lång tid för mig att skapa en kontakt.
Jag har haft kontakt med en psykolog hos Bup nästan ett år. Varje gång  när jag har varit hos honom har jag sagt att han är väldigt jobbig. En gång var jag jätte ärg på honom och då sa jag till honom att "hoppas du får cancer och dör". Jag har varit jätte otrevlig mot honom men han blev aldrig ärg på mig för det. Förra gången när jag  har varit hos honom. Han har berättat för mig att han ska sluta jobba på bup och ska börja jobba närmare där han bor. Jag blev väldigt ledsen och ärg men jag låtsades vara glad framför honom. Men jag förstår inte varför jag blev ledsen eller är fortfarande ledsen för det. Jag har ju hatat honom och ville bli av med honom. Nu när jag fått chansen att bli av med honom, jag är inte glad. Varför kan jag inte bli glad?
Varje gång när jag gick till honom, fick jag en lugnt känsla som att jag glömde allthing. Ilskan som jag har alltid i mig försvann när jag var hos honom.
Varje torsdag har jag en tid hos honom. Vissa veckor gick jag inte till honom för att jag kände som att jag blir beroende av det. När jag gick till honom efter då frågade han mig varför jag inte kom? Och jag svarade " för att jag ville inte.
Jag bestämde ju för att vara borta från människor så att de inte kan lämna mig. Men jag har misslyckats med det.
Jag vill bara skjuta mig själv nu så att jag kan bli av med alla jävla jobbiga problemer. Det hade varit jätte kul och dö för att då behövde jag inte sitta här och känna de värsta känslorna.
vill bara dö

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du beskriver så fint risken med att komma någon nära, att fästa sig vid någon. Du skriver att du bestämde dig för att vara borta från människor så de inte kan lämna dig, men du misslyckades.
Vilken tur att du ändå tog risken att misslyckas, för tänk hur tomt ditt liv, utan nära relationer, skulle kunna vara.
Du försökte också att inte bli så fäst vid din psykolog på BUP, men det misslyckades också. Det blir så smärtsamt och svårt för dig nu när han säger han ska sluta.
Ibland kan det bli så att en terapikontakt inte avslutas när man själv vill utan i förtid av andra skäl, som nu att han ska byta jobb. Om då kontakten varit värdefull och bra blir förlusten och smärtan stor. Men du får ändå komma ihåg den tid som varit och att den givit dig något du kan ha kvar och minnas.
Normalt när en terapikontakt ska avslutas behövs att man träffas flera gånger. Man ska inte avsluta en terapikontakt plötsligt. Detta för att få tid att prata om dina känslor och tankar.
Det kan vara ilska över att känna sig övergiven och inte tillfrågad. Också tankar och känslor som du beskriver i ditt brev. Ska man våga komma någon nära igen? Du skriver inget om hur ni tänkt göra, men ett antal gånger tror jag att du kommer att behöva för att kunna avsluta denna viktiga relation på ett bra sätt.
Och du ska naturligtvis också berätta att du inte alls är glad, utan ledsen över att missta honom på detta sätt.