Början på en ätstörning?
Hej, undrar om jag har en ätstörning/början på en ätstörning.
jag är en 14 årig tjej och mina tankar går endast åt till att tänka på mat, kalorier, min kropp och träning. Jag tänker varje kväll när jag ska sova vad jag får äta dagen därpå, hur många kalorier jag får äta max och hur och vad jag ska träna. Jag äter aldrig frukost och lunch. Efter skolan tvingar jag mig själv (vill egentligen inte) att springa långa distanser varje dag, även på helger. Jag har som max att äta 500 kcal. När jag ser mig i spegeln så blir jag äcklad, får ångest och ser fett. Jag får ångest varje gång jag har ätit något, hur nyttigt det än är. Jag har godisförbud just för att ha en anledning till att inte äta onyttigt. Ibland tränar jag två gånger om dagen, springer ca 1 mil och sedan springer mer på gymmet. Jag är inte sjukligt smal och viktnedgången går långsamt. Hoppas ni svarar på min fråga för jag behöver hjälp!
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev till oss! Den beskrivning du ger av dina svårigheter ligger inom området mat/näring/kropp/träning så jag förstår din fråga. Det går tyvärr inte att svara på den utan att ha träffat och pratat med dig, men det verkar vara så besvärligt att du tänker rätt som vill ha hjälp.
Till att börja med så behöver dina föräldrar känna till hur du mår och tänker. Kanske gör dom redan det, men kolla med dom och berätta. Föräldrarna är dom viktigaste personerna som stöd för dig - vare sig du är på väg mot en ätstörning eller inte.
Det är också bra med kontakt med skolsköterskan och/eller kuratorn i skolan.
På BUP tar vi mot ungdomar med svårigheter för utredning och eventuell behandling.
På webben finns Frisk & Fri, Ätstörningszonen och Ätstörning som är sajter där man kan chatta, få tips och prata med volontärer på telefon.
Jag bifogar en artikel om ätstörningar så kan du läsa om hur vi gör på BUP.
Stort Lycka till!