Känner mig ledsen, värdelös och nedstämd
Hej Bup! Under det senaste 1 1/2 året har jag känt mig värdelös, ledsen och nedstämd nästan varje dag. Allt började när jag kände mig utanför i klassen och inte hade någon att vända mig till när saker blev jobbiga. Ända sedan dess har jag känt mig jätteledsen och det blev inte bättre när min bäst vän på internet inte hörde av sig under 5 månader. Det var den sämsta perioden under hela mitt liv. Och sen i höstterminen i sexan ville jag verkligen göra skillnad i mitt liv. Det slutade med att jag mådde ännu sämre. Jag tänkte samma sak på nyår, detta år kommer att bli bra. Men det slutade ju bara med att jag blev ännu mer ledsen och får som någon slags panikattack där jag inte kan andas, skakar och får yrsel. Inte nog med det, jag är också jätteblyg och så fort jag ska säga något inför hela klassen eller bara till en klasskompis så känns det som jag hör bort mig totalt. Jag undrar om detta kan vara någon slags depression, social fobi eller panikångest?
Signe

BUP svarar:
Hej Signe,
Så jobbiga känslor du beskriver. Att känna sig utanför och ensam gör verkligen att man reagerar med att må dåligt. Jag tycker det var starkt av dig att tänka positivt i den situationen, du ville göra skillnad och föresatte dig att det skulle bli bra.
Men även när man vet hur man vill ha det så kan det vara svårt att veta vad man ska göra för att nå det. Positivt tänkande är en jätteviktig del. Men något annat behöver kanske förändras, och många gånger kan man behöva hjälp med att förstå vad det skulle kunna vara.
Vet dina föräldrar om hur det känns? Om du har en bra relation med dom så kan det vara en bra start för att få i gång en förändring. Du skulle också kunna prata med kuratorn på skolan. Det kan räcka att prata med hen, men du kan också få hjälp att kontakta BUP. Eller att du tar kontakt med ungdomsmottagningen där du bor. Dit kan man gå själv utan föräldrar. Om du vill läsa mer om vad andra ungdomar tänker om såna svårigheter så kan du gå in på BRIS eller snorkel.
Jag kan inte svara på om det är depression eller något annat du har, men jag tycker att det är viktigt att du får prata om dina svårigheter. Alla svårigheter kommer någonstans ifrån och det är lättare att förändra om man förstår hur och varför det började.
Lycka till!