Gömmer mina problem
Hej, jag har ett litet problem, eller det är ganska stort, men jag gömmer det så mycket jag kan. Jag känner mig alltid ledsen, trött och har ingen aptit. I skolan får jag "panik" inombords när läraren ställer en fråga och om jag svarar fel blir jag jätteledsen och besviken på mig själv. Jag har svårt att somna och sover dåligt, oftast vaknar jag 1-2 ggr per natt. Även om jag har en natt när jag sover jättebra känner jag mig aldrig utvilad. Jag känner mig jätteful tjock och försöker gå ner i vikt. Om mina vänner frågar varför jag inte äter något försöker jag förklara bort det med något i stil med "jag är inte hungrig" osv
är det något fel på mig? /11åring med problem
11åring med problem

BUP svarar:
Hej!
Bra att du skriver till oss när du är orolig och inte mår bra. Att berätta om hur man har det brukar vara det bästa när man mår dåligt. Bra gjort!
Du beskriver flera saker som du funderar över, att du känner dig ledsen, sover dåligt och är kritisk mot dig själv. Det är jättejobbigt att känna så och inget du ska behöva hantera på egen hand!
Att kunna sova okej är viktigt för hur vi mår. Att hela tiden gå runt och vara trött gör lätt att man mår sämre. Oroar du dig mycket på kvällen och får svårt att somna av den anledningen? Det är inte ovanligt att det blir så.
Jag vet inte om du provat knep som att lyssna på någon lugn musik, det brukar kunna hjälpa för en del. Att komma ut och röra sig på dagen, att gå och lägga sig samma tid varje dag och att inte sova på dagen är andra viktiga saker som kan hjälpa. Vet dina föräldrar om hur trött du känner dig?
Alla kan hamna i perioder när de mår dåligt, men det låter inte bra att du är så kritisk mot dig själv och din kropp och att du inte äter ordentligt. Hur du har det ska du prata mer om med någon vuxen du litar på, så att du kan få hjälp att tänka kring vad som skulle kunna vara hjälpsamt.
Du kan kanske visa det här mejlet för dina föräldrar? Eller så kan du prata med någon annan vuxen du känner förtroende för, som en lärare, skolkuratorn eller en kompis förälder. Det viktiga är att du inte är ensam med hur du har det!
Problem blir inte mindre av att man gömmer dem. Att må dåligt är inget knäppt som man behöver gömma. Tvärt om är det vanligt och det finns massa bra hjälp att få. Tillsammans med en vuxen kan man hitta bra lösningar!
Om du vill prata mer med någon anonymt så rekommenderar jag att du tar kontakt med Bris. Ring eller chatta med dem!