Har sådana kontrollbehov
Hejsan. Jag har ett stort problem som tär på mig extremt. Jag har sådana kontroll behov, jag behöver veta allt som händer och hur min dag ska se ut, jag avskyr spontana saker och när folk vill tvinga på mig att prata med nytt folk.
jag har ofta en extrem ångest om saker och kan pressa mig väldigt hårt oavsett om jag inte orkar mer. Jag vill prestera mer än 100%.
jag har en grov ilska inom mig som jag tar ut på dom jag står nära, jag kan gå från glad till ledsen och nedstämd till att vilja slå allt i min närhet. Jag kan inte fokusera längre,jag kan inte tänka längre.
Min aggression är ett stort problem, jag kan inte hantera den längre, det blir så jobbigt då ingen förstår mig. Jag kan inte hantera mig själv, hur ska någon annan kunna hantera mig? Jag försöker förklara, men ingenting kommer fram. Ingen förstår mig. Ilskan kan komma från ingenstans och ofta leder det till grov ångest.
Jag vill göra alla nöjda.
Men hjälp mig, vad har jag för problem?
A

BUP svarar:
Hej!
Det märks att du funderat mycket över hur du mår och har det och att du kommit fram till kloka saker. Det tyder på självinsikt och  mognad. Vi har alla saker som vi har enklare för och saker som blir svårare. Det är okej att vara på olika sätt. Vissa är spontana, andra trivs med planering och framförhållning.
Men du sätter fingret på något viktigt när du kopplar ihop ditt sätt att vara med att du inte mår bra. Då är det bra att se över varför det är som det är och om det vore bra att göra några förändringar, vilket du ju är inne på.
Hur vi mår och känner är ju en vägvisare och kan berätta för oss om hur vårt sätt att leva och göra saker funkar. Att till exempel pressa sig till bättre betyg i skolan kan ju kännas viktigt på ett plan, men samtidigt behöver man ju -liksom du gör - fundera över till vilket pris? Det låter som att du har mycket stress i ditt liv.
Stress kan få oss att agera ut mot andra, ge ångest och försvåra tankearbete. Kontrollbehov kan vara ett sätt att försöka vara effektiv och hantera stress. Men det kan också vara ett tecken på att belastningen är för hög. Brist på spontanitet kan också handla om att för lite tid finns för avkoppling och roliga saker. Att man helt enkelt inte tycker att man hinner det eller att det är alltför ångestväckande.
I ditt fall låter det som att hur du mår skvallrar om att du har det på ett sätt som inte riktigt fungerar.
Att försöka göra alla nöjda hela tiden kan vara en tung börda. Det kan på ett sätt vara eftersträvansvärt, men är samtidigt omöjligt att alltid lyckas med. Du kan fundera över varför det känns så viktigt för dig? Har du samma krav på andra som du har på dig själv? Att hamna i högra krav kan ge en negativ spiral, där rädslan för att göra fel leder till mer ångest. Den spiralen går att komma ur.
Ibland kan det gå att göra på egen hand genom att sänka kraven på sig själv, hitta sätt att minska stress och ta stöd av personer omkring sig.
Ibland är det för svårt att hitta ur spiralen på egen hand. Då kan det vara bra med en kurator eller psykolog som man kan prata med om det som är svårt.
Tillsammans kan man förstå mer, hitta lösningar och sätt att må bättre.
Även om man hamnat i bekymmer med att förstå sig själv eller i negativa mönster tillsammans med andra, så kan hitta vägar tillsammans med en behandlare. Precis de här sakerna som du tar upp om hur du kan förstå dig själv, hur andra kan förstå och så vidare. är sådant som är bra att ta upp och förstå mer av i samtal med en behandlare.
Man kan se samtal som träning i kommunikation och förståelse. Samtidigt kan ett fokus i samtal vara att hitta förutsättningar för att orka fungera. I nuläget låter det som att all stress, krav och ångest gör att du jobbar i uppförsbacke. Genom att ändra på det kommer du bättre kunna hejda ilska och dessutom vara mer effektiv i t ex skolarbete.
När stressen är för hög klarar ingen av oss att tänka. Genom att skriva hit har du tagit första steget för att ta hand om dig själv lite bättre.
Fortsätt genom att ta kontakt med kuratorn på din skola eller en kurator på närmaste ungdomsmottagning.
Ta chansen, för det låter som att du är redo!