Vad ska jag ta mig till?
Hej bup! Jag behöver hjälp. Jag har skurit mig 7 gånger på min vänster arm och tänker alldeles för ofta självmordstankar när jag t.ex går över vägen eller liknande, någonting i mig får mig att tänka "nu har du chansen att få slut på ditt lidande". För jag mår verkligen piss, mina föräldrar bråkar varje dag, får alltid stå ut med kommentarer från kompisar om att allt jag gör är fel, sedan så är alla mina kompisars problem så mycket viktigare än mina tydligen, går alltid runt med så mycket i huvudet pga det. Jag har ofta ont i huvudet, skakar och har svårt att koncentrera mig. Jag har under en längre period på ca 2 år varit deprimerad, och jag vet inte vad det beror på. Kan bara aldrig säga " jag mår bra idag" för det är bara en lögn, för det är alltid något som gör så jag mår dåligt. Snälla hjälp mig. Vet inte vad jag ska ta mig till, är i en mörk grop som jag inte kan ta mig ur..
A.T

BUP svarar:
Hej!
Bra att du hör av dig när du behöver hjälp. Jag tror att det kommer att bli bra för dig att få träffa någon och prata om hur du mår. Det är verkligen inte alltid så att man vet varför man mår dåligt, samtidigt låter det som att du är med om en del jobbiga saker som påverkar dig. Tillsammans med en behandlare kan man förstå mer och hitta andra sätt att göra än att skära sig.
Att tänka på självmord är i sig inte farligt. Tankar är inte farligt, men de kan kännas mycket skrämmande och urholka ens energi och hopp om något bättre.
Tunga tankar är viktiga att dela. Tillsammans med en behandlare kan man hitta sätt att hantera dem, bli av med dem och komma till en positiv vändning. Just nu låter det som att de är lite av en "tankeutväg" när allt känns jobbigt.
Om du får prata om det som tynger dig behövs inte den utvägen. Du får den på ett annat, bättre sätt.
Det låter som att du får bära mycket av dina kompisars bekymmer, dessutom dina föräldrars. Du behöver ett eget utrymme där du får chans att tänka och känna, ta plats och kunna ta hand om dig själv.
Vänd dig till den ungdomsmottagning som finns där du bor, eller prata med skolkuratorn.
Kom ihåg: bara för att det känns som att du är i en mörk grop, och har varit det ett tag, så betyder inte det att alltid kommer att vara så. Det finns bra hjälp att få - ta hjälp så snart som möjligt.