Att sluta träna är det sista jag vill
Hej...ja är en tjej på 15 år, jag har bulimi....ja, ja har berättat för mina föräldrar men ja vill inte ha hjälp, dem vill att ja ska sluta träna och de är absolut de sista jag vill, jag vet värkligen inte vad ja ska göra och ja orkar knappt med dagarna...jag är i depression pga min flickvän som tog livet för lite mer än 1 år sedan. Jag har kraftiga sömnproblem och äter sömntabletter.....
Månis

BUP svarar:
Hej!
Är så ledsen att höra om din flickvän, förstår att du sörjer och saknar henne. Du skriver att du inte vill ha hjälp men gäller det mest bulimin och rädslan för att vara tvungen att sluta träna? Det kanske är svårt att sluta träna om det just nu är det sättet du har för att klara ångest och depression? Ibland kan man behöva ta ett steg i taget.
Kanske att du kan börja med att söka hjälp på nätet för att kunna känna att du får ta det i din takt. Du skulle kunna börja med att chatta på Tjejzonen. Där finns två chatter; en vanlig chatt och en inriktad på ätstörningar där man kan chatta med en av Tjejzonens Storasystrar. Chatterna är öppna söndag till torsdag mellan klockan 20 och 22. De är öppna för alla som identifierar sig som tjejer mellan 10 och 25 år.
Du har flera jobbiga saker att handskas med. Kanske vill du börja med att prata mer om nedstämdheten och sorgen efter din flickvän. Du känner bäst själv vad som är mest angeläget.
Jag funderar även över de sömnproblem som du lider av. Att sova för lite kan verkligen vara jättejobbigt och påverkar ju hur man mår mycket. Kanske är det klokt att äta sömntabletter en period om de gör så att du får lite mer återhämtning nu när mycket känns tungt.
Jag lägger till en text om sömnproblem och saker man kan prova att göra utöver medicin för att få sova lite bättre.
Ta hand om dig och du, kom ihåg att bara för att mycket är jobbigt just nu betyder inte att det alltid kommer att vara så!