Som om alla kollar vad jag gör
Hej, jag är 15 år och är för det mesta väldigt social och trevlig. Men på en senaste tiden så börjat tycka att det är jobbigt att äta med folk. Mina händer börjar darra, och jag känner mig stel som en pinne... Som om alla sitter och kollar in varenda rörelse jag jag gör. Luncher med familj går bra.
vet ni vad problemet kan vara?

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Det är en ganska vanlig företeelse att man kan känna att andra tittar och granskar en, fast man också vet att de inte gör det.  Det kan komma periodvis, kanske när man är mer självkritisk än vanligt.
Det kan vara eller bli ett stort, omfattande och mycket handikappande problem speciellt om det får till följd att du börjar undvika dessa obehagliga situationer.
Därför tycker jag att du ska söka hjälp innan dina problem blir alltför stora och du börjar undvika alltför mycket.
Enklast är kanske att prata med skolkuratorn, men du kan också ta kontakt med en ungdomsmottagning eller BUP. Ett råd brukar vara att försöka stå ut med sin ångest i dessa situationer och inte undvika/fly. Om problemen är så stora att de hindrar dig i vardagen ska du söka hjälp.
Lycka till!