Tror jag har någon svårare form av social fobi
Hej, jag tror jag har någon svårare form av social fobi. Har börjat skolka en hel del från skolan och känner jättemycket ångest varje gång jag är bland folk, ibland även hemma. Jag ältar också vad jag har sagt och inte sagt, detta tar all min energi, det tänker jag på från morgon till kväll. Jag har i princip inga vänner. Jag mår så dåligt över detta att jag funderar på självmord. Har gjort två självmordsförsök tidigare, ett för en månad sen. Mitt hopp är borta.
A

BUP svarar:
Hej!
Ge inte upp! Det finns hopp men du måste söka hjälp. Social fobi är ett relativt vanligt men plågsamt och handikappande problem. Det är lätt att bli väldigt isolerad. Eftersom det är vanligt finns det flera beprövade behandlingsmetoder.
Det är jättesvårt att ta sig ur en social fobi alldeles själv, eftersom det är så mycket ångest som du måste lära dig att hantera. Det är också svårt att tänka klart när man kritiskt ältar allt man sagt eller inte sagt.
Så när du skriver att ditt hopp är borta tycker jag du ska läsa det som att ditt hopp är borta att på egen hand bli av med din sociala fobi. Men tillsammans med en plan och hjälp blir det en helt annan sak.
Varför fundera på självmord när du kan få hjälp?
Så jag tycker du ska söka hjälp på BUP där du bor. Antagligen vill de att dina föräldrar blir informerade. Låt inte det hindra dig. Det är bra om dina föräldrar förstår ditt problem och kan stötta dig under behandlingen.
Lycka till!