Rädd för att bli mobbad
Vad ska jag göra? Mina föräldrar var fulla och slog min kompis syrra. Nu vet hela skolan om det. Jag har redan varit hemma en dag för att lol jag kommer bli mobbad igen. Så någon säg mig vad ska jag göra? Eller är det dyrt att bli hem skolad?
Anna-Karin

BUP svarar:
Hej Anna-Karin!
Tack för ditt mail! Jag blir mycket upprörd över att du ska behöva känna dig orolig för att gå till skolan, på grund av att skolan inte kan skydda dig mot mobbing.
Det är skolans absoluta ansvar att se till att inga barn eller ungdomar mobbas! Oavsett vad det finns för orsaker bakom mobbingen. Du har rätt att kunna gå till skolan och känna dig säker på att du inte ska behöva utstå mobbing.
Jag tycker du ska gå till skolkuratorn och berätta precis vad som hänt och hur svårt det blivit för dig. Hen bör kunna hjälpa och stötta dig i skolan och hon kan också prata med andra på skolan för att du inte ska behöva vara rädd längre.
Det är nu viktigt att du inte blir borta för länge från skolan, så att du kommer efter och får jobbigt att ta igen. I så fall blir det ju du som får ta straffet för att de andra gör fel. Det är faktiskt alltid de som mobbar som handlar fel - aldrig den som mobbas!
Ta rädd om dig, det är du värd!