Är jag för tjock eller för smal?
Hej! Jag är 14 år gammal och tränar ganska mycket. Jag har under några månader tänka mer och mer på hur jag ser ut, om jag är tjock eller smal. Jag är smal, lite för smal. Jag försöker äta men det går inte, jag blir bara äcklad och mätt efter bara några tuggor. Jag vet att jag måste gå i mig mycket mer eftersom jag tränar så pass mycket som jag gör, men det går bara inte och mina vänner säger att det bara är att stoppa in maten i munnen och tugga, men för mig funkar det inte så. När jag har magtröja, eller på något annat sätt ser min mage tycker jag att jag är tjock. Men ibland tycker jag att jag är alldeles för smal. Jag vet inte om jag har nån sorts ätstörning eller inte. Jag kan vara hungrig men direkt jag får mat i munnen tappar jag matlusten. Jag tittar alltid ner på mig själv, har aldrig varit nöjd över hur jag ser ut. Och när jag inte får i mig den maten jag behöver egentligen så blir jag stressad över att jag inte får fortsätta spela fotboll osv. Vissa dagar vill jag inte ens äta och brukar hoppa över lunchen på skolan. Men det går ändå lättare att få lite lite mat på skolan. Direkt jag tänker på middag hemma blir jag äcklad och vill verkligen inte äta men jag måste. Mina vänner säger att jag måste prata med mina föräldrar men det känns för jobbigt att prata med pappa för han brukar bara vilja bortförklara allting, han lyssnar inte och vill inte ta in det jag säger. Mamma kan jag prata med men har aldrig fått tillfället. Jag vet inte ens om jag har en ätstörning eller inte.
Matilda

BUP svarar:
Hej Matilda!
Vad jobbigt du har med mat och träning. Bra att du skrivit till oss! Jag vet inte heller om du har en ätstörning, men du mår helt klart dåligt och behöver få hjälp med det.
Du kan prata med din mamma – jättebra. Det kan vara svårt att hitta bra tillfällen att prata i vardagen. Man vill ju kunna prata ostört och veta att man har tid på sig. Så är det tyvärr sällan.
Men du kan också säga till din mamma att du har nånting som du behöver prata med henne om och vill att ni bestämmer en tid när ni kan göra det i lugn och ro. Då blir hon kanske både nyfiken och orolig, men det viktiga är att ni får tid tillsammans så hon förstår hur du har det.
Sedan behöver hon hjälpa dig att få professionell hjälp. Det kan vara på vårdcentralen om du är för smal. Eller hos oss på BUP. Vi har också läkare och sköterskor som kan hjälpa till när kroppen mår dåligt.
Lycka till med mamma och välkomna!