Många saker i vardagen är jobbiga
Hej!
Tidigare då jag var liten fick min familj och jag reda på att jag hade en allergi för nötter. Doktorn som vi var hos sa att jag var allvarligt allergisk och jag, (eftersom jag var så liten) uppfattade det då som att om jag skulle äta en nöt eller röra vid någonting som var nötrelaterat skulle dö. Jag fick en spruta som jag skulle ta i benet om jag någonsin skulle äta en nöt men var aldrig tvungen att använda den. Sedan när jag blev äldre mellan åldern 9 - 12 berättade en annan doktor att min allergi inte var så allvarlig som vi hade trott och att jag bara var känslig men det satte sig inte i mitt huvud och jag trodde fortfarande att jag skulle dö om jag kom i närheten av nötter. Det blev för mig så allvarligt att fick ångest varje gång jag såg en nöt. Jag hyperventilerade och darrade. Jag fick ingen luft och det gick inte över förrens jag gått till skolsyster och fick allergitabletter för det. Det hände ett par gånger innan jag berättade för mina föräldrar och min mamma föreslog att vi skulle gå till någon för att prata. I början hjälpte det och allt var som vanligt igen men nu, för inte så länge sedan har det börjat igen. Nu är det inte heller bara när jag ser nötter utan det kan komma lite när som helst.
För kanske bara en månad sedan så fick jag något som jag inte riktigt vet vad det var, men jag mådde illa och darrade och fick samtidigt svårt att andas. Jag är inte säker men andningen kan bero på min atsma som jag har eftersom jag också har en svår allergi för pollen men jag är inte så säker på att det är det eftersom det händer ganska ofta då pollen inte heller har börjat. Jag får också ångest när jag ser insekter eller djur jag inte tycker om samt när jag är någonstans där det är mycket människor eller fullt med folk bara. På skolan när jag vet att vi ska ha presentationer, eller när jag får väldigt mycket uppmärksamhet. Alltså jag känner mig obekväm. Detta händer inte när jag är med familj och min allra närmaste vän men det är ändå något som stör mig väldigt mycket. Ångest får jag till exempel när jag ser katter, när jag är i köpcentrum och det är väldigt mycket folk, när jag ser skalbaggar, nattfjärilar osv.. Det där om insekter har jag berättat om för mamma men hon tror bara att jag är nojig och det är någon konstig fas jag är i men jag tycker på riktigt att det är så sjukt jobbigt. Samma med massor av personer på ett ställe eller när jag står inträngd i en klunga med massa folk runt mig men det kan bero på klaustrofobi som jag även har. Ni förstår, det är mycket saker som jag har i vardagen som jag tycker är jobbigt och när jag väl får någon sån här panikattack så är det verkligen jobbigt, för det gör så ont när jag andas och det är ingen som tar mig på allvar utan tror att jag bara skämtar eller överdriver. Jag känner mig bara obekväm i min kropp, äcklad och sånt.. Jag vet inte vad som är fel?
Har du/ni något tips eller hur jag ska ta tag i det här?...
(Förlåt om det här blev väldigt rörigt!)
Kajsa

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du beskriver något som inte är ovanligt, nämligen hur en allergi kan sätta igång en massa oro. Vi på BUP träffar många barn och ungdomar som hamnat i kraftig rädsla för att dö kopplat till någon allergi, oberoende av hur allvarlig allergin faktiskt varit. När man tänker på det är det ju faktiskt ganska logiskt och inte alls konstigt att man reagerar på det sättet. Det vi dock vet är att vi har lite olika lätt för att hamna i stark oro och att det är något man kan träna sig i att förstå mer om och hantera.
Oro eller ångest för något kan, likt du beskriver, sprida sig utanför det man från början var rädd för och smitta fler områden i livet. Som du skriver så känner du dig begränsad i vardagen utifrån din oro och dina rädslor och då brukar det vara bra att ta hjälp. Du skriver att din mamma kontaktade någon tidigare och jag tolkar det som att du gått i någon form av behandling förut. Kanske kan du komma ihåg något av vad som hjälpte då och se om det är något knep som du kan ta till nu igen när bekymrena återkommit. Det är tyvärr inte ovanligt att orosproblematik dyker upp igen. Vi brukar prata om en sårbarhet som kan behöva tas omhand igen. Det betyder dock inte att det måste vara så att bekymrena återkommer fler gånger.
Prata med dina föräldrar igen och berätta om hur du känner att oron påverkar dig i vardagen. Visa dem gärna ditt mejl hit, där du ju gjort en fin sammanfattning av hur du upplever det. Tillsammans kan ni fundera över mitt svar och vart ni kan vända er där ni bor. Kanske finns det möjlighet att åter ta kontakt med det ställe du gick förut, annars tänker jag att en psykolog på en vårdcentral skulle vara bra för dig. Om inget av de här förslagen fungerar för dig så ta kontakt med BUP för att rådgöra. Det finns bra hjälp att få!