Falskt leende på läpparna
Hej....
jag har självmordstankar, har skärt mig i armen en gång när jag mådde som sämst( inte många/djupa). Jag vill berätta till mina föräldrar att jag inte mår så bra men jag vågar inte. Egentligen vet jag inte varför jag inte vågar men antar att jag är rädd att dom ska bli besvikna. Dom känner inte mig så vill inte göra dom besvikna,ingen vet när jag inte är glad ut nästan alltid faker jag ett leende på läpparna. Jag är förstod inte alltid ledsen utan ibland men har mycket press över skolan och min kropp....
Alva

BUP svarar:
Hej!
Jag blev orolig när jag läste ditt mejl men jag hittar också en ljusglimt i det! Orolig blev jag för att det inte alls är bra att du försöker visa något annat för dina föräldrar och kanske också för andra än vad du verkligen känner. Det brukar inte fungera i längden och det gör inte heller i ditt fall. Du mår bara sämre och det har redan lett till att du skurit dig i armen när du mådde som sämst. Men det är inte lösningen för dina problem - även om du inte skriver om vilka de är. Av självskadande handlingar mår man också bara sämre av med tiden. De är jättebra att du inte fortsätter med det.
Den ljusglimt jag ser i ditt mejl är att du vill prata med dina föräldrar. Det är just det som jag vill uppmuntra dig till att du gör. Du vågar inte göra det för du inte vill göra dem besvikna. Jag känner igen denna tanke, många barn och ungdomar tänker på det sättet. Men för det första är dina föräldrar vuxna människor som brukar kunna hantera även svårare känslor. För det andra är det så att föräldrarna är ansvariga för sina barn och inte barnen ska ta ansvar för vad föräldrarna känner. Och det allra viktigaste är att barnen ibland underskattar sina föräldrar. Du tycker till exempel att dina föräldrar inte känner dig. Jag vet inte om det är så i ditt fall men min erfarenhet är att föräldrarna vet eller i alla fall anar en hel del om sina barn, ofta är de ganska bra experter på sina barn.
Jag tycker du ska tala med dem eller kanske börja med bara mamma eller med pappa. Berätta så enkelt som du skriver i ditt mejl. De blir mindre besvikna av att du visar ditt förtroende för dem än vad de kan känna om det på något annat sätt kommer fram att du försökte "luras" och inte var ärligt med vad du har för problem. Falska leenden brukar förr eller senare övergå i äkta gråt!
Om du behöver mer uppmuntran än jag säger här kan du kanske också gå till skolkuratorn och få mer stöd. Du måste få stöd och hjälp med de saker som ligger bakom dina mörka tankar och dåliga mående, inte minst pressen i skolan.  Du kommer att se att det blir lättare om du vågar prata med vuxna som finns kring dig.