Har försökt hjälpa
Hej jag är en tjej på 12 år min kompis hon är i samma ålder ,båda vi har haft många tankar om självmod och försökt flera gånger men för några vekor sedan så fick jag reda på att hon skär sig själv jag vet inte vad jag ska göra hon mår så dåligt hon får mig att "må dåligt " jag har försökt hjälpa jag gråter hela tiden jag förstår inte hur en människa kan må så dåligt
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du skriver till oss när du är i en så svår situation som du behöver hjälp att hantera. Det är klokt och starkt av dig att skriva. Som jag förstår det så har du själv mått dåligt en tid samtidigt som din kompis också gjort det. Att du skriver nu verkar handla mycket om din oro för din kompis. Att du känner dig ledsen och orolig låter inte ett dugg konstigt. När någon mår så dåligt är det svårt att veta hur man kan hjälpa till. Att hjälpa någon som mår psykiskt dåligt är ett tungt ansvar som man inte ska ta på sig ensam. Jag tänker att det är viktigt att både du och din kompis får hjälp.
Det låter som att du får ta emot många förtroenden från din kompis när hon berättar om hur hon mår. Det är fint att ni har varandra att prata med, men självmordstankar och självskadebeteende är ju allvarliga saker som vuxna behöver hjälpa till med. Tillsammans med en vuxen går det att hitta nya sätt och lösningar. Det finns psykologisk behandling som hjälper när man har det som din kompis har det. Att skära sig kan kännas som det enda sättet att hantera svåra tankar och känslor, men så är det inte. Det finns andra sätt. Jag vet inte om hon går och pratar med någon på BUP eller om hon ens har berättat för någon annan än dig om hur hon har det. Men det är jätteviktigt att hon gör det! Hur hon mår är inget som varken du eller hon hjälps av att vara de enda som vet. Tvärtom! Och om det är så att hon går och pratar med någon som vet hur hon har det så kan det lugna dig. Det finns bra hjälp även för de som mår som sämst, men vägen dit är tyvärr inte alltid spikrak. Men ni är på väg dit, se ditt brev hit som ett steg på vägen.
Förstår jag dig rätt när jag förstår det som att även du har självmordstankar och inte mår bra? Du behöver avlastas din oro för din kompis genom att hon får hjälp av andra. Men kanske finns det även fler saker som du skulle må bra att prata om. Oavsett ur din kompis väljer att ta emot hjälp så behöver du avlastas genom att prata om det du vet och bär på. Det kan kännas som att man sviker personen när man berättar för någon annan. Kanske har man till och med lovat att inte göra det. Man kan också vara rädd för att den andre ska bli arg om man berättar. Men att berätta är inte ett svek – det är ett tecken på att man bryr sig.
Har du någon att prata med? Skolkuratorn är ett bra första steg för att få mer hjälp för hur man mår. Med skolkuratorn kan man antingen ta hjälp på egen hand eller genom sina föräldrar. Det är bra om du kan prata med dina föräldrar om hur du har det om de kan kännas som ett stöd.
Självmord är aldrig en lösning. Det kan kännas så när allt är som jobbigast, men det är inte så. Det handlar istället om att ta hjälp för att stå ut när det är som värst, så att man får vara med om positiva vändningar. För de kommer. Ta hand om dig!