Rädd för vad andra ska tycka
Vill bara dö literally right now. Är så trött på allt. Är en väldigt bky tjej som tänker skit mycket men är skit rädd för vad andras ska tycka. Lärarna jag har ger mig sämre betyg pågrund av att jag inte pratar så mycket men jag kan inte hjälpa det. Försöker och försöker att prata mer men aldrig tillräckligt tydligen. Ska ha en presantation frmaför klassen imorgon och kommer gråta under den. Är så nervös. Vill bara dö och hoppas jag gör det snart. Är så dålig på exakt allt har suttit här i 2 timmar och försökt att göra min spanska läxa men jag är så dum i huvet så jag kommer inte ihåg någonting. Vill bara dö. vill verkligen ta upp bladet nu och verkligen dö dö dö. Förlåt för detta störande meddelandet men ville skriva ut det någonstans så detta va det första jag tänkte på .
M

BUP svarar:
Hej!
Vilken jobbig situation du befinner dig i, bra att du skriver till oss. Att tycka att det är näst intill outhärdligt med presentationer är du inte ensam om. Det är återkommande vid olika undersökningar den vanligaste rädslan för oss människor. En rädsla som kan vara väldigt stark och göra en både väldigt ledsen och självkritisk. Det låter som att det är så för dig och det är inget du behöver be om ursäkt för. Tvärtom, det är en problematik som kan vara superjobbig. Men det finns bra hjälp att få!
Rädsla, oro och nervositet påverkar koncentrationsförmågan negativt. Sådana känslor kan lätt sätta igång en negativ spiral likt den du beskriver vid läxläsningen. De skapar en stress. Du oroar dig för att prata inför klassen, får svårt att koncentrera sig på spanskaläxan, tänker negativa tankar om dig själv som leder till mer nervositet inför presentationen. Att ha svårt att koncentrera sig handlar inte om dumhet. Men stress gör det svårare att komma åt sitt tänkande.
Du har höga krav på dig själv och vill prestera väl i skolan. Det är ju en god ambition, men det låter inte bra att du hamnar i så stark självkritik. Det skapar hinder och ger dig svårare förutsättningar att lyckas med det du vill. Du behöver komma ur den negativa spiral du är i. Vi är olika, vissa mer blyga än andra. Det är okej, samtidigt kan blyghet vara jättejobbigt om det hindrar för mycket i vardagen. Har du pratat med någon om den nervositet och rädsla du hamnar i? Att vara ensam med sådana här självkritiska tankar är tungt och det kan faktiskt kännas bättre bara att få prata med någon om dem. Kanske kan dina föräldrar vara ett stöd? Jag tror även att du skulle kunna bli hjälpt av att prata med din mentor i skolan eller vända dig till skolkuratorn direkt. Som sagt, det här är inget ovanligt problem utan något som många elever lider av och något som skolan kan stötta dig i.