Jag känner ingen som helst livsluft
Hej. Vet inte riktigt hur jag ska börja, men jag har under en längre tid försökt att hitta en mening med livet men har inte hittat den ännu. Jag vill verkligen inte leva längre. Har försökt hoppa framför ett tåg för länge sedan men min kompis kastade sig på mig i sista sekund. Jag har redan bestämt mig att jag inte vill leva längre men jag är jätte rädd att min mamma (familj) kommer må så dåligt.. jag vill bara att dom ska förstå att det är de här jag verkligen vill... Jag känner ingen som helst livs luft men är så rädd att dom inte kommer kunna gå vidare.. funderat länge på hur jag ska göra utan framgång. Funderar på tabletter men vet inte vad/hur mycket man måste ta, för jag vill att det ska genomföras, men är rädd för att misslyckas. Jag vill verkligen inte bli inlagd på psykiatri igen, för jag är rädd att bli begränsad så att dom har uppsikt på mig hela tiden.  Snälla hjälp mig. Vill inte gå o prata med någon heller.. Jag vill bara få de överstökat. Snälla hjälp mig.
...

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt angelägna brev! Vilken bra kompis du hade som räddade ditt liv. Hen ville inte mista dig och du vet hur viktig du är för dina föräldrar. Ibland när du själv inte tycker det finns någon mening med ditt liv är det bra att du påminner dig att det finns andra som vill att ska leva och som tycker ditt liv är värdefullt för dem. När man inte känner så själv får man låta andra bära hoppet att du kommer må bättre och känna mening och lust i ditt liv igen. Men du måste få hjälp och stöd nu så att inte dina tankar om att ta ditt liv tar överhanden. En sida av dig vill få det hela ”överstökat” men du förstår också att du kommer att göra din mamma och familj väldigt illa och det vill du inte. Du skriver till oss för du vill ha hjälp i denna situation och jag kan bara råda dig att ge ditt liv ytterligare en chans och att ta emot hjälp för att orka leva vidare.
Du skriver att du inte vill bli inlagd igen och du vill inte prata med någon heller. Det viktigaste som jag skulle vilja säga dig nu är att du ändå måste försöka prata om din situation med någon. Kanske är du rädd att berätta för att du skulle kunna få mer lust att vilja leva vidare och det skulle kännas svårt och besvärligt. Då skulle du bara inte få det ”överstökat” som du skriver. Men du skulle ju vinna tillbaka ditt liv och din framtid! Även om du just nu inte tycker ditt liv är så mycket värt att leva så är du fortfarande angelägen om att inte allvarligt skada din mamma och det är bra. Så länge du kan känna att du vill värna och vilja skydda henne kan hon också fortsätta skydda dig att inte ta ditt liv.
Så vad ska du nu göra? Du skrev till oss för du ville ha hjälp och det var väldigt bra och jag tycker du ska fortsätta att skaffa dig hjälp. För du behöver kontakt för att kunna berätta om hur du mår och få uppmuntran och stöd att orka leva vidare tills du mår bättre igen. Det kommer du att göra. Du säger att du inte vill bli inlagd (igen) för att de kommer att ha uppsikt över dig. Men det är ju precis det du nu behöver för att inte kanske impulsivt ta ditt liv? Vore det inte tryggt att känna att du inte kommer att ta ditt liv utan att du får hjälp tills du mår bättre och inte längre ser suicid som en utväg? Så mitt första råd är att du igen tar kontakt med psykiatrin som du tidigare haft kontakt med och du kan varje dag och tid söka hjälp akut. Det ska du göra! Men om du fortfarande inte vill detta tycker jag att du ändå ska fortsätta söka hjälp genom att chatta eller ringa anonymt till Självmordslinjen. Du behöver förståelse och stöd nu och du kan få det. Jag önskar du av detta svar kan få lite hopp att det är meningsfullt för dig att fortsätta leva även om det just nu är så svårt!
Var rädd om dig!