Berättar psykologen för föräldrarna?
Hej, Jag skär mig i armen. Min psykolog har sett mina ärr i armen och jag har berättat också att jag skadar mig. Psykologen säger att jag ska sluta skära mig. Men jag undrar om de har berättat det för mina föraldrar. När jag frågar min psykolog om det då säger hen att hen har inte berättat. Men jag tror inte på det. Jag undrar om ni måste berätta det för föraldrarna? Jag vill fråga också om ni gör någonthing åt om någon lider av självskadbeteande?
jävlig ledsen

BUP svarar:
Hej Jävligt ledsen,
Du sitter verkligen med svåra frågor, och viktiga.
Till att börja med så undrar jag varför du inte tror att psykologen säger som det är till dig? Om hen har svarat tydligt på en rak fråga så kan du räkna med att psykologen svarar sanningsenligt. Vad vi på BUP berättar för föräldrarna är en bedömning som vi gör utifrån ålder, mognad, förmåga till eget ansvarstagande, situationens allvar med mera. Vissa saker är vi skyldiga enligt lag att berätta. Fråga psykologen hur hen tänker när det gäller dig.
Du frågar också om det finns någon behandling mot självskadebeteende. Ja, det finns det, men behandling bygger alltid på förtroende och uppriktighet. Psykologen och du behöver känna att ni litar på varandra när ni går framåt i behandlingsprocessen.
Du kan få veta mer om behandling av självskadebeteende på Shedo, som också har en ”färdighetslista” som är bra att känna till. Jag bifogar också artiklar som beskriver vad som händer på BUP när vi möter någon som har självskadebeteende.