Jag är stressad 24/7
Hej. Jag har på senare tid börjat uppmärksamma mina koncentrationssvårigheter. När vi har lektion i skolan och läraren ska prata länge får jag panik och lyssnar i kanske 10min innan jag inte orkar mer. Detta är ett stort problem eftersom jag går naturlinjen ich behöver kunna lyssna länge. Det är alltid mkg det skylls på om något hyss gjorts och dem inte vet vem som gjort det även fast det inte är jag. Jag får även panik när människor är sega och har alltid myror i benen. Jag är stressad 24/7 även fast jag inte har något att vara stressad inför och har svårt att koppla av. När jag kollar serier eller filmer hatar jag nör det är spännande och googlar därför fram all information så jag slipper spänningen. Detta har blivit värre med ören och jag undrar om det kan vara ADHD? Borde jag prata med en skolkurator eller vad ska jag göra? Orkar inte ha det såhär blir utmattad av att vara mig.
Hon som är less på livet

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Jag tycker att du ska försöka ta reda på varför du har dessa svårigheter eftersom det dels försvårar ditt skolarbete men också för att det blir så jobbigt för dig. Du skriver att dina koncentrationssvårigheter blivit värre med åren men kanske har du inte alltid varit lika uppmärksam på dem tidigare? Kanske var kraven tidigare inte lika stora att kunna vara koncentrerad en längre tid?
Jag menar att kanske har du haft dessa svårigheter tidigare men de har blivit tydligare nu eller också är det något nytt som mer har att göra med din skol- och livssituation just nu. Vilket det än är tycker jag att du ska få hjälp att utreda vad det handlar och du behöver få hjälp så du du klarar kraven i skolan men också så du inte känner dig stressad jämt. Det är kanske enklast att börja prata med din skolkurator eftersom problemen i hög grad berör skolarbetet. Hen kan sedan hänvisa dig vidare om du skulle vilja det.
Var rädd om dig!