Har jag ärvt bipolaritet?
Har mått dåligt periodvis sen nåt år tillbaka, har vart väldigt glad i nån månad nu men har fallit tillbaka till självmordstankar igen. Detta banandet upp och ner oroar mig alltid under de perioder jag mår dåligt. Min mormor har bipolär typ 2. Är det ärftligt och hur vet jag om jag har ärvt det?
Fågel utan vingar

BUP svarar:
Hej Fågel utan vingar,
Tack för ditt brev. Det är jobbigt att behöva åka upp och ner i humöret som du beskriver. Om din mormor har diagnosen bipolär typ 2, så förstår jag din undran om du har ärvt detta.
Det är sant att det finns en viss riskfaktor vad gäller ärftlighet, liksom för de flesta sjukdomar. Men som du kanske vet så heter det just ”risk” och handlar om statistik. Det betyder att tillsammans med andra riskfaktorer, som till exempel näringsbrist under fosterstadiet, infektioner, långvarig stress, missbruk och många andra så kallade stressorer så kan bipolaritet uppkomma.
Det är dessutom så att vi alla har mer eller mindre starka humörsvängningar utan att ha diagnos och helt inom ”normalzonen”. Olika temperament helt enkelt.
Men när du beskriver självmordstankar så låter det alltför besvärligt. Det viktiga för dig är hur du faktiskt mår. Jag föreslår att du tar kontakt med BUP-mottagningen där du bor. Där kan du i första hand få hjälp att må bättre, och dessutom berätta om din mormor och den oro du känner.
Har du pratat med dina föräldrar? Gör det tycker jag, dom är tillsammans med BUP-behandlaren ett viktigt stöd för dig i svårigheterna och tankarna du får.
Ta vara på proffshjälp nu så dina vingar kan börja växa ut!