Vill bli smal men vill inte ha ätstörning!
Hej! Den sensaste 5 dagarna har jag inte ätit något och varje natt hetsätit och sen spytt upp allt...
Jag tränar också hela tiden... 3 timmar Per dag..
och jag håller koll på allt exat... Hur många dagar jag inte ätit.. Vad jag spytt upp m.m...
Och detta är på dom 5 senaste dagarna och jag har ju inte blivit så mycket skillnad och det är det jag är ute efter... Att bli smal.. Att få thighgap jag blir aldrig det.
Sen kollade jag på en youtube video om en kille som hade en ätstörning... Så blev jag orolig för allt han sa stämde på mig... Vad ska jag göra? För jag kan inte sluta för JAG VILL VERKLIGEN bli smal... Och jag kommer nog inte kunna sluta fören jag har thighgap eller är smal..
Men jag vill inte ha en ätstörning..
Hjälp mig...
Felicia

BUP svarar:
Hej Felicia!
Tack för din fråga som visar så tydligt på hur oerhört svårt det blir när man som du kommit i kläm mellan utbredda skönhetsideal och naturlig kroppsutveckling hos unga personer.
Jag tycker det är så fantastiskt klokt av dig att avsluta frågan med att du inte vill ha en ätstörning! Det är en mycket bra och viktig slutkläm. Samtidigt vill du verkligen bli smal och t o m få "thighgap".
Jag kan förstå att du vill uppnå de skönhetsideal som finns bland unga tjejer, men det är verkligen så att människor har väldigt olika förutsättningar till olika saker. En del ungdomar i din ålder är smala utan att banta för att de har en sådan kroppsbyggnad, andra är naturligt mer kurviga. Precis som en del är långa och en del korta. Generellt ska man i början av puberteten, således i din ålder, få lite mer hull och således bli lite rundare. Det handlar om att kroppen rent biologiskt förbereds för framtida barnafödande. Det supersmala idealet som du verkar ha är faktiskt för de flesta ett onaturligt kroppsideal.
Jag uppfattar det som att du själv redan förstått att du nu är inne i ett riskfyllt tänkande och handlande, då du låter bli att äta, spyr upp mat och tränar maximalt. Allt för att du verkligen vill bli smal.
Jag har träffat många ungdomar med ätstörning på BUP och som sedan också tillfrisknat. Jag kan lova dig att det efteråt inte varit någon av dem som tyckt att det är viktigare att vara smal än vara frisk! Det är så fruktansvärt slitsamt och kan också vara farligt att lida av ätstörning så att det alltid är värst att vara sjuk.
Jag tycker du ska söka hjälp för att slippa bli sjuk. Först tycker jag du ska försöka prata med dina föräldrar och om det går bra så tycker jag att du ska be någon av dem söka hjälp på närmaste BUP-mottagning för dig. Du kan också själv söka hjälp på närmaste Ungdomsmottagning eller hos skolkurator eller skolsköterska.
Hoppas du får den hjälp du så väl behöver, var rädd om dig!