Extrema tankar
Har extrema tankar om att döda/skada andra. Bara folk jag bryr mig om dock. Alla säger att d är tvångstankar o att jag nt kmr göra ngt men är rädd. Ibland känns d liksom som jag verkligen vill göra tankarna. Har varit deprimerad pga obehandlad adhd i 2 år o äter nu fluoxetin sen 1 år tillbaka o ritalin sen några månader tillbaka. Har kontakt med bup och dom säger att d nt är ngn fara men jag vne...
Anon

BUP svarar:
Hej!
Det är i alla fall bra att du efter så lång tid fick kontakt med BUP och nu får behandling för din adhd. Men det är inte alls bra att du kämpar med en del sådana tankar i ditt huvud som oroar dig och du vet inte hur du ska hantera dem.
Jag kan naturligtvis inte diskutera per mejl hur en annan behandlare gör sina bedömningar. Vi brukar säga att tankarna i sig inte är farliga - det är alltid vad man gör och hur man beter sig som är avgörande. Men det betyder inte att man bara kan strunta i om vissa tankar stör, skrämmer och orsakar ett lidande.
Det mest avgörande för att man ska ta ett problem på allvar är just det jag skrev: det stör, det orsakar ett lidande. Om dina tankar har karaktären "tvångstankar" eller inte och om det krävs någon speciell behandling för detta eller inte, kan man inte bedöma bara per mejl.
Jag tycker att du helt enkelt behöver mer samtal om detta. Ibland måste man vara lite extra tydlig med att det stör och oroar och måste ta upp problemet igen och igen.
Du ska inte ge upp förrän du blir bemött i din oro - även om det kräver en viss extra beslutsamhet och mod av dig.