Hur stor andel av de som kommer till BUP medicineras?
Hej!
Hur stor chans är det att man får börja med medicinering om man kommer i kontakt med BUP? Jag är intresserad av att få stöd men jag har kompisar i skolan som jag tycker blivit konstiga när de börjat med mediciner. Mina föräldrar skulle säkert tycka det va bra om jag gick på piller för att slippa hjälpa mig på riktigt. Jag vill inte höra att det är olika från fall till fall...jag vill helt enkelt veta om ni för någon statistik över hur stor andel som börjar på mediciner som kommer i kontakt med BUP? och om ni inte har siffror så åtminstone en god gissning. Till skillnad från många andra med svårigheter så har jag inga koncentrationssvårigheter i skolan och jag har mycket bra betyg i skolan. Ibland blir jag så himla arg bara när det inte blir som jag vill och jag kan då göra liksom lite vad som helst @##$@@#!#$
SK

BUP svarar:
Hej!
Jag har inte tillgång till någon landsomfattande statistik på hur stor andel av de som söker till BUP som får någon medicin.
Jag förstår det som att du vill veta för att kunna räkna ut hur stor sannolikhet du har att få medicin. Men du har egentligen inte någon glädje av den statistiken eftersom det är så olika beroende på vilka svårigheter man har.
Trots din bestämda önskan om att inte få höra att det är "olika från fall till fall", så är det just så. Det görs en noggrann bedömning där man försöker förstå och "väga in" många olika saker innan man skriver ut medicin till någon.
Däremot så tycker jag att du ska söka hjälp om du känner att du behöver det. Du skulle kunna vända dig till närmaste ungdomsmottagning.
Ibland kan man behöva hjälp att reda ut vad det är som gör att man blir så arg. Det är inte säkert att det är just medicinering som är bästa hjälpen. Du kanske har dina skäl att vara arg.
Men du kanske också behöver lära dig sätt för att få bättre koll på din ilska, så att du slipper göra saker som du ångrar.