Aldrig vidrört en kille i hela mitt liv
Hej,
Är en tjej som är 16. Har aldrig vidrört en kille i hela mitt liv då jag inte får för mina föräldrar. Men jag har sån fruktansvärd lust att göra det men vill inte gå bakom mina föräldrars ryggar.
Är deprimerad för detta och är på stark medicin, mina föräldrar tror jag är bara allmänt nedstämt.
Vad gör jag?
Jag

BUP svarar:
Hej!
Det är två saker som krockar inom dig. Du verkar leva i en familj där föräldrarna har en konservativ syn på sexuella kontakter mellan könen. Det kan vara så att de själva tillhör en kultur och/eller religion som förbjuder sexuellt umgänge mellan könen utanför äktenskapet, eller före en viss ålder.
Å andra sidan har du dina sexuella drifter, intressen och behov som är helt normala i din ålder. Du är trängd mellan de normer som dina föräldrar har och de behov som ungdomar i din ålder känner. Om man slits mellan så starka motstridiga krafter kan det i sig vara en förklaring till nedstämdhet och depression. Men jag vet inte om det även finns andra omständigheter som gör att du får någon antidepressiv medicinering.
Hur som helst tycker jag att du ska få möjlighet att tala med en utomstående om denna krock inom dig. Att börja ifrågasätta föräldrarnas värderingar och normer är inte lätt, man vill helst inte såra dem.
Att gå bakom ryggen på dem kan också kännas som att lura dem, att ljuga för dem och som ett jättestort fel. Men man kan inte heller förneka sina egna behov i längden. Det blir särskilt svårt om det handlar om sådana behov som du ser att andra i din ålder utan större problem kan följa.
Du brottas alltså med ett verkligt problem som ligger i din livssituation. Och problem som ligger i livssituationen löser man inte med medicinering. Snarare finns det risk att man försvårar att hitta lösningen. Risken är att man behandlar konsekvensen, men inte orsaken - och det kan leda till flera oönskade följder.
Jag tycker du ska vända dig till ungdomsmottagningen i din hemkommun. Dit kan ungdomar vända sig utan att föräldrarna är inblandade. Du blir varken den första eller den sista ungdomen som vänder sig till dem med samma eller liknande problem.
Du ska inte vara ensam med att lösa detta svåra dilemma. Genom samtal kan du resonera vad som är riktigt viktigt för dig. Till exempel hur du kan tala med dina föräldrar om detta utan att behöva gå bakom deras rygg.
Om det skulle visa sig att det inte var möjligt att kompromissa med dina föräldrar, kan du också med stöd och hjälp av en utomstående vuxen göra ditt medvetna val som känns rätt för dig.
Ytterligare en möjlighet är att ta konkat med tjejzonen.se  Där du kan chatta med någon anonymt och få vidare råd och vägledning.