Hur ska allt bli bra igen?
Jag är en hemsk dotter. Mina föräldrar tycker inte om mig. Dom har sagt att dom älskar mig och att dom tycker om mig, men jag vet att dom tycker att jag är extremt tidskrävande och jobbig. Jag har haft ett stort bråk med min mamma som ledde till att vi inte pratade under 3,5 månader. En konsekvens av det blev att jag och pappa bråkade och jag tappade allt förtroende och all respekt jag hade till honom. Nu har han mutat mig till att prata med min mamma genom att han har köpt en moppebil som jag jättegärna ville ha förra året. Jag vet att han ansträngde sig jättemycket för att jag skulle få den, men nu vill jag inte ha den. Hur förklarar jag att jag inte vill ha en muta av honom? Allt känns så sjukt mörkt just nu och jag har tappat all livsglädje. Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag vet inte hur jag ska bli glad igen. Jag vet att jag låter som en bortskämd tonåring som inte uppskattar sina föräldrar, men min mamma är definitionen av en narcissitisk mamma. Om folk bara visste hur hon kunde vara och vad hon har sagt till mig så skulle dom se på mig annorlunda. Men jag vet inte hur jag ska förklara hur hon är mot mig för andra... Jag måste vara ett sjukt jobbigt barn att vara förälder till.
Jag förstår att det låter som jag tycker synd om mig själv och jag gör verkligen inte det. Jag lovar! Jag vill bara inte känna så här och jag vet inte hur jag ska förklara hur jag känner. Jag vill inte existera längre. Jag känner mig så otroligt ensam. Vart ska jag ta vägen? Hur ska allt bli bra igen?

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev som väcker många frågor hos mig. Jag blir nyfiken på hur ditt liv såg ut innan det blev så här tufft. Du skriver -"hur ska jag bli glad igen" och "-hur ska allt bli bra igen"?". "Igen"- det tolkar jag som att du har varit glad och haft det bra en gång. Vad var det som hände? Hur kommer det sig att du har du tappat livsgnistan? Varför tror du att dina föräldrar tycker att du är jobbig och tidskrävande?
Som du märker, jag får många frågor.
Jag får känslan av att du saknar något från dina föräldrar; förståelse, närhet, kärlek och tröst. Stämmer det? Att få en hett efterlängtad mopedbil tycks inte uppväga längtan efter något mer känslomässigt. Det är förståeligt.
Du ser det som en muta, men är du helt säker? Jag tror inte att det är "saker"man behöver när det är det inre som gör ont. Jag tycker absolut inte att du låter bortskämd - tvärtom håller jag med dig att du låter väldigt ensam och lite övergiven.
Att tro att det är ens eget fel när det är svårt inom familjen är tyvärr vanligt. Du tror att det är för att du är jobbig som bråken uppstår. Men som du säkert har hört förut: "det är aldrig ens fel, när två träter". Det handlar om samspel, om längtan efter mer närhet, eller mer självständighet, distans, och kommunikation. Svåra, men viktiga grejer.
Jag skulle vilja råda dig att snarast skaffa någon att samtala med om det som gör så ont inombords. Det går att hitta tillbaka till det som en gång var bra och som du längtar tillbaka till. Kanske hade du och dina föräldrar ett förtroligt förhållande, men som av olika anledningar nu har skakats om.
Orsakerna till detta kan vara många och jag vet ju inte vad som hänt er. Tror du att din mamma och pappa också plågas av att det inte är som förr? Tror du att de skulle önska att allt var annorlunda, som vanligt igen?
Jag lägger till några länkar med tips på olika ställen som kan ge hjälp när man har det jobbigt i sin familj.
Hos Kollpåsoc finns massa bra information. Sidan är under uppbyggnad just nu, men så småningom ska man kunna chatta och ställa frågor där.
Tjejzonen är ett annat ställe där du kan söka stöd och råd.
Vi på BUP är vana vid att arbeta med tonåringar och deras familjer där kommunikationsmönstren blivit destruktiva. Du kan absolut ringa till oss.
Jag tycker du ska kolla runt lite och fundera på vad för slags hjälp du skulle må bäst av.
En del tonåringar i din ålder vill helst hålla familjen utanför för att självständigt söka hjälp.Det kan man göra på en helt vanlig Ungdomsmottagning, dit du kan söka på egen hand.
Eftersom dina bekymmer också innefattar dina föräldrar så önskar jag ju, såklart, att du och din mamma och pappa får hjälp tillsammans. men det bestämmer du.
Tveka inte att söka stöd!