Kan jag kontakta BUP för mina tvångsproblem?
Hej!
Jag har nu under väldigt många år haft väldigt mycket tvångstankar och tvångsbeteenden. Det största problemet är när jag ska gå och lägga mig då jag har som en väldigt lång "ritual" där jag måste göra en massa saker på ett speciellt vis, kolla på saker på ett speciellt vis, känna på saker på ett speciellt vis och göra en massa andra grejer helt perfekt för att kunna känna mig lugn och säker. Ibland kan det ta väldigt lång tid innan jag går och lägger mig pga detta. Blir det inte gjort på rätt vis, måste jag göra om det. Jag får oftast tvångstankar också som är väldigt obehagliga och som jag själv kan bli rädd för.
Jag har många mindre problem också. Stänger jag dörrar måste jag alltid nudda handtaget med alla fingrar, rör jag min egen kropp någonstans måste jag rengöra handen och den delen av kroppen jag har nuddat vid, kranen till handfatet måste stå helt rakt när jag stänger av det och jag måste dessutom röra det med alla fingrar flera gånger för att det ska bli rätt. Stänger jag min rumsdörr på kvällen måste jag röra den upp och ner 12 gånger. Jag har mycket tvång speciellt med siffran 4 och 12. Göra saker 4 gånger, röra något 4 gånger osv. Min mobil har också gjorts till en stor del av tvången och just nu vill jag bara slänga iväg den för jag orkar verkligen inte att det ska ta så lång tid bara att släcka ner skärmen. Jag har många andra saker jag måste göra men kan inte skriva precis allt här.
Det mesta av det här gör jag för att om jag inte gör det så känns allting bara fel. Jag kan få som en klump i magen och får ångest över att det inte har gjorts på rätt sätt. Ofta tänker jag också "gör jag inte det här så kommer det och det hända". Det här är blandat med att jag på senaste tiden har börjat känna väldigt mycket ångest inför allting och jag kan liksom aldrig "lugna ner mig" riktigt. Det här är väldigt jobbigt och jag skäms väldigt mycket för det här. Men jag måste ändå göra alla handlingar annars kommer de jobbiga känslorna och allt. Jag blir mer och mer frusterad och ledsen över detta och vill verkligen bli av med det. Jag har funderat över att kontakta bup, men är rädd att det kanske inte är lika allvarligt som jag har läst att många andra har det med såna här problem, och därför kanske jag inte får någon hjälp? Nu kanske frågan blir väldigt oklar, men tycker ni att det här är något jag bör kontakta bup för? Jag skulle jättegärna vilja få någon sorts hjälp för detta i alla fall.
X

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga och svaret är att du absolut kan kontakta BUP för dina tvångstankar och tvångsbeteenden! Jag förstår av brevet hit att du har det väldigt tufft, så jag tycker bestämt att du bör ta en sådan kontakt.
Det är oerhört slitsamt och tidskrävande att lida av tvång. Ur social synvinkel kan det också vara direkt handikappande genom att man oftast vill dölja att man lider av tvång och då kanske drar sig för att vara med kamrater. Du skriver inget om sådant, så jag vet inte om just det stämmer för dig.
Du berättar att du är rädd för att dina problem inte är tillräckligt allvarliga för att det ska finnas skäl till att söka BUP. Du har uppfattat det som att de flesta andra har värre problem än du har. Det är faktiskt en uppfattning som du delar med väldigt många av de som söker hjälp på BUP.
Det är alltså mycket vanligt att man underskattar sina svårigheter och jag understryker därför igen att du har det så jättejobbigt så du har all anledning att söka BUP-hjälp!
Det finns hjälp att få för just sådana problem som du berättar om och du har rätt att ta del av den hjälpen! KBT som är en behandlingsmetod som brukar ha god effekt på tvång och det finns även andra sätt att behandla tvångsproblematik. Jag lägger till lite material där du kan få mer information om tvång.
Dröj nu inte att söka hjälp, utan be med en gång någon av dina föräldrar att ringa närmaste BUP-mottagning och fråga om en tid för dig där.
Du är värd att få den hjälpen!
Lycka till!