Det känns som om alla tycker jag är tråkig
Hej!
Jag har problem med det sociala. Jag tycker inte att det är jobbigt att svara på tilltal eller ens prata inför grupp, så social fobi är det inte. Men jag blir låst. Jag kommer inte på något att säga när jag ska prata med någon utan några riktlinjer att följa (kan prata med typ familjen "normalt", men när det kommer till andra så fungerar det inte). Det är inte alls så litet som det låter. Jag vill ju ha vänner, men har inte haft det på länge. Det känns som om alla hela tiden tycker att jag är jättetråkig, eller ännu värre - tror att jag är bättre än alla andra, för att jag inte pratar. Men det står helt enkelt still i skallen.
Jag umgås med mina klasskompisar, jag sitter med dem på raster och på lunchen, men jag är inte med i samtalet så mycket som jag skulle vilja. Jag är jätteorolig inför framtiden. Snart ska det bli dags att skaffa jobb osv, och bara tanken gör mig vettskrämd. Jag kommer aldrig klara av att skaffa eller lyckas behålla ett jobb. Jag är punktlig, jag är noggrann, men det är den sociala biten jag har svårt för. Kommer aldrig få arbetskamrater osv. Jag är inte precis fin heller, så att skaffa pojkvän vore omöjligt - jag har ju varken ett tilltalande utseende eller personlighet.
Jag känner mig också väldigt konstig i sociala situationer rätt ofta. Om någon säger något roligt kan jag inte hejda mig från att verkligen GAPSKRATTA på ett sätt som låter jätteskumt. Jag vet att detta låter flummigt, men det är verkligen ett problem. Kan inte sluta skratta och det är så extremt pinsamt. Vill ju bara vara normal, skaffa lite vänner och kanske en pojkvän. Det känns som om jag aldrig kommer kunna få det.
Detta tynger mig jättemycket periodvis. Fattar inte hur någon någonsin skulle kunna gilla mig.
:(

BUP svarar:
Hej!
Jag vet inte riktigt vad som gjort att du nu har en så negativ bild av dig själv, om det har kommit smygande eller om det har hänt något i ditt liv. Det vore kanske det första steget, att försöka få fatt i om det hänt saker som du inte lagt märke till, händelser som i sig verkar vara bagateller men som kanske ändå utgör en kedja av negativa upplevelser. För att söka svaret på frågan vad det är som ligger bakom att du nu ser dig som bara "tråkig".
När man som du börjar att iaktta sig själv och döma det man säger och gör blir det ett problem i sig. Som att vara i en spegel där allt man säger och gör förvanskas och känns konstlat, för att man oroar sig över hur andra uppfattar det. Det brukar då bli svårt att delta i samtalet för att man helt enkelt inte riktigt förmår intressera sig för vad de andra säger, just för att man är så upptagen av sig själv. Hur och när man kan säga något och vad man skulle sagt och så vidare. Kan det vara så för dig?
Du skulle kunna prova att bara vara med dina klasskompisar utan att ha kravet på dig själv att "komma med något". Det ger dig en annan möjlighet att fundera på om det är saker som intresserar dig som det talas om. Och, om det inte är det, kanske fundera över vad och med vem du helst skulle vilja prata.
Om du tänker på hur du uppfattar andra, tänker du att det bara är de som "tar plats" och pratar mycket är de som du skulle vilja vara med? Om det är så, kanske du  behöver se dig omkring lite vidare. Det är ofta så att egenskapen att kunna lyssna och vara intresserad av andra, också är något som gör en människa tilltalande att vara med.
Det är vanligt i din ålder att man hamnar i någon sorts identitetskris och tvivlar på sig själv. Och det är sant, till en del kan det här handla om att du brottas med en så kallad utvecklingskris och identitetssökande. Vem du är och vem du skulle vilja vara. Det här är saker som du skulle behöva prata mer om och jag tänker att ett bra ställe för dig kan vara ungdomsmottagningen där du bor. På ungdomsmottagningarna är man van vid att möta ungdomar med alla möjliga typer av frågor och svårigheter. Du behöver hjälp att fundera och det kan du få!