Vågar inte lämna BUP
Hej. Jag har legat inlagd på bup nu i snart 1 månad pga självmordstankar. Dom tycker att jag ska ha dagspermissioner hemma, men jag vill inte åka hem, jag är rädd för vad som ska hända. Här finns det ju personal hela tiden. Även om jag inte kommer att få bli lämnad själv hemma så känns det inte lika tryggt hemma som här och sen så är det 5 mil bort från bup. Var hem några timmar förra veckan men ville bara åka tillbaka direkt. Varör är jag rädd för att lämna bup? Sen undrar jag även hur länge man kan vara inlagd. Är det vanligt att man bor här med en förälder hela tiden? Hur vanligt är det att familjen splittras när den ena föräldern nästan aldrig är hemma för att den är här oxå? Jag tror inte att jag kommer att vilja åka härifrån på flera månader och tycker det är ganska skönt att ha min pappa här för mig själv hela tiden.
Snart 16

BUP svarar:
Hej Snart 16,
Tack för ditt brev. Du tar upp något som är viktigt för alla som är inlagda på BUP, hur blir det när jag kommer hem? Att lämna något som känns som en trygg plats är alltid en utmaning, och du är naturligtvis orolig och tveksam inför det.
Du frågar varför du är rädd att lämna BUP. Det vet du nog egentligen eftersom du är inlagd på grund av självmordstankar. Och du kommer inte kunna ha din pappa hos dig hela tiden. Det är viktigt att du pratar med personalen om sånt som oroar dig när det gäller att gå hem. Om dom vet så kan ni tillsammans diskutera och tillsammans komma fram till hur din hemgångsprocess behöver se ut för att du ska kunna hantera den. Det brukar hjälpa att ta ett steg i taget när man ska genomföra någon förändring. Jag tänker att ditt försök förra veckan var en bra början. Det kändes mycket svårt, men du gjorde det faktiskt.
Frågan om hur länge du behöver vara inlagd kan ingen svara på, det beror på hur personalen bedömer hur du mår. Naturligtvis kommer den dagen då du inte kan vara kvar längre, och ni behöver diskutera hur det ska gå till.
Du uttrycker oro för att din familj kan splittras i den situation som ni har. Det är något som du kan ta upp i samtalen, men det finns inget generellt svar. Om en familj splittras eller inte handlar om så många faktorer. Frågan om en förälders närvaro på BUP för att stödja sitt barn kan fungera både som en svårighet men också som en styrka som stärker sammanhållningen i familjen.
Jättebra att du ändå åkte hem några timmar! Det var modigt av dig att våga, trots att du kände motstånd.
Lycka till med att återgå till ett eget liv utanför BUP!