Extremt stressad och mår väldigt dåligt av skolan
Hej
Jag är 17 och har under en längre tid, minns inte längre hur det är att inte bära på det här, varit väldigt nedstämd. Men under de senaste två åren och speciellt de senaste månaderna så har jag mått som allra sämst. Jag har ingen som helst ork i hela kroppen och det känns riktigt jobbigt att ens gå och hämta något eller att gå upp ur sängen. Jag har ingen lust att äta och kan ligga en hel dag i sängen utan att göra något eller äta. Jag är trött och tung i kroppen oavsett hur mycket sömn jag får.
Jag är extremt stressad och orolig vid tanken på skolan och får hög puls så fort jag tänker på att plugga och när jag försöker får jag panik och kan inte fokusera. Jag zonar ut hela tiden, både på lektionerna och utanför, och kan sitta och stirra ut i luften ett bra tag. Det gör ont i bröstet väldigt ofta som att någon kramar åt där inne och det är ofta kopplat till illamående, panikkänslor och darrningar. I stort sett varje kväll mår jag som sämst och jag har inte längre någon motivation att göra något alls, inte ens det jag brukade tycka om. Jag har inte någon lust att leva längre.
Det enda som gör mig glad är min bästa vän och när vi säger hejdå och jag vänder mig om kan jag känna hur ångesten eller det obehagliga i bröstet kommer tillbaka som en "våg". Jag tänker inte prata med henne om hur jag mår för jag vill att hon ska ha kvar bilden av mig som glad och stark.
Småsaker som att någon höjer rösten får mig att börja gråta. Det gäller mest mina föräldrar. Tror det är kopplat till att jag har blivit mobbad av mina syskon under många år och att de har vägrat se det.
Jag vet inte vad jag ska göra. Har försökt att prata med mina föräldrar men de tror bara att det är "vanlig" tonårs och skolstress...
Jag har försökt visa att jag mår dåligt och att jag vill få stöd men mamma säger att hon tycker att det är jobbigt för henne när jag klagar. Hon säger att jag måste sluta skjuta upp mina läxor och sluta vara negativ. Hon förstår inte min situation alls och när jag säger att jag behöver hjälp säger hon att "ja, vi får väll gå till en psykolog då!!" Eller "du får väll hitta en lösning på ditt problem! Det här funkar ju inte!" Men sedan är det inget mer med det. Ingen av föräldrarna lyssnar och jag känner mig så instängd och osynlig.
Snälla, jag vill ha hjälp med det fungerar inte genom mina föräldrar och jag känner mig så vidrigt ensam med det här.
Regnväder

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev som ger en så levande bild av hur du har det hemma och i skolan. Jag förstår att du har det jättekämpigt med skolan och känner dig extremt stressad och orolig vid tanken på skola eller att plugga. Vad härligt att höra att du ändå har en nära vän som kan göra dig riktigt glad.
Förutom svår nedstämdhet så berättar du om så kraftiga kroppsliga symptom på skolstressen så jag tänker att det snart måste till någon förändring i hela din situation. Dina föräldrar verkar tona ner problemen och förstår inte riktigt hur svårt du har det. Eller kan det vara så att de bara inte vet vad som behöver göras, att de själva känner sig maktlösa? Antagligen känns det extra svårt för dig att de inte förstår hur tungt du har det eftersom de inte heller såg hur du blev mobbad av dina syskon.
Jag föreslår att du omgående söker upp kuratorn på den gymnasieskola där du går, om det finns någon sådan person.  Då kan du diskutera hela din skolsituation med hen och tillsammans med hen fundera om något bör ändras.
Sedan tror jag absolut, att du skulle må bra av en regelbunden samtalskontakt för att prata om hur du mår överhuvudtaget. Du kan då få möjlighet att med en trygg vuxen fundera över hela din situation och hur det kan ha blivit så tufft för dig och framför allt hur du ska komma vidare och må bättre.
Du är snart myndig nu så du har möjlighet att själv söka kontakt med BUP om dina föräldrar inte är med på det. Du har också möjlighet att på egen hand söka kontakt med Ungdomsmottagningen i din kommun, där du också kan få samtalsbehandling.
Du behöver inte känna dig så ”vidrigt ensam” med dina problem. Det finns hjälp att få och jag tycker absolut du ska söka upp den. Så här tufft ska du inte behöva ha det!
Hoppas du snart hittar den hjälp som du så väl behöver. Varmt lycka till!