Rädd att någon ska se mina ärr i sommar
Jag har skärt mig ganska mycket på armarna och ganska djupt, nu var det ett tag sedan men ärren finns ju kvar. Och nu när det blir varmare och så vill jag kunna ha kortärmat, men jag vet inte om jag kan det. Dels är jag väldigt rädd att någon ska se (det ser inte roligt ut) och jag vet inte vad jag skulle säga om någon frågade. Men också att jag skulle gå runt med ångest hela tiden av att se mina egna armar. Jag skäms så otroligt över mig själv och vill inte att någon annan ska se mig som jag ser mig. Och jag skär mig oftast
när jag får ångest. Jag vet inte vad jag ska göra.
C

BUP svarar:
Hej C och tack för brevet.
Först och främst vill jag ge dig beröm för att du har lyckats sluta att skära dig, det är inte alltid så lätt. Bra jobbat! Att skära sig och må dåligt när man är ung är tyvärr inte så ovanligt och det finns säkert andra i din närhet som också har gjort det. Vad som räknas är att du mår bättre nu och behöver inte skada dig själv för att få ångestlindring. Jag tycker det är synd att du skäms över att du har mått dåligt. Det skall ingen behöva göra. Man kan ju inte rå för det, eller hur?
Det är inte så enkelt att ge något bra svar på vad du kan göra med dina bekymmer. Ärren är där de är och det är inte så mycket du kan göra åt dem nu. Med tiden kommer de troligtvis att blekna så att de syns mindre.
Som jag ser det finns det två saker du kan göra i sommar, antingen försöka strunta i blickar och kommentarer och gå i kortärmat ändå. Om någon frågar skulle du kunna säga antingen att de inte har med det att göra, du har ju faktiskt ingen rapporteringsskyldighet till någon. Annars kan du säga något i stil med: -"jag mådde dåligt förr och skar mig, men nu mår jag bättre". Punkt.
Alternativ två är att undvika stranden eller ha en långärmad T-shirt på dig, vilket ju kanske inte är så kul om det är varmt och alla andra är i baddräkt.
Har du någon att bolla dina tankar med? Jag tror att det kan kännas tryggare om någon i ens närhet vet om att man funderar över detta, t ex bästa kompisen, mamma eller någon annan man litar på. Om du har det skulle ni ju tillsammans kunna fundera ut bra svar i fall någon frågvis person inte kan hålla tyst.
Jag tänker att dina ärr är en del av dig, precis som andra ärr som man kanske kan ha fått t ex av att ha ramlat på cykeln. Det säger ingenting om dig som person annat än att du en gång i tiden hade det jobbigt.
Det kan vara värt att kolla in SHEDO för mer stöd.
Hoppas du får en fin sommar och var rädd om dig!