Pappa slår mig när han blir arg
hej!
jag är en tjej på 13 år, och min pappa slår mig när han blir arg på mig. tidigare idag bad jag honom sänka musiken som han spelade, och han blev genast väldigt arg och sa att han inte tänkte sänka. jag gick då till högtalaren för att stänga av, men då sa han att om jag ens rörde den skulle jag få stryk. min mamma stod brevid honom, men hon sa inte ens till pappa. jag vet inte vad jag ska göra, och för att vara ärlig tycker jag att det är rätt läskigt....
ms L

BUP svarar:
Hej!
Bra att du skriver till oss.
Det är enligt svensk lag absolut förbjudet att slå barn! Det innebär att ingen vuxen får slå barn någonsin, hur barnet än beter sig. Förbudet gäller i alla miljöer där barnet finns, alltså i hemmet, i skolan eller andra ställen.
Din pappa gör något som är absolut fel när han både slår och hotar att slå dig. Din mamma kan uppenbarligen inte skydda dig. Jag vet inte om hon också är rädd för din pappa eller vad som gör att hon inte säger något när han hotar dig. Det är verkligen inte konstigt att du tycker att det är läskigt - du blir ju både hotad och slagen.
I första hand kan du prata med skolkurator eller skolsköterskan i din skola. Det brukar gå lättare att beskriva mer om hur man har det när man väl börjat berätta. Sedan kan ni tillsammans diskutera hur du kan göra. Hoppas att du vågar -det kan kännas så mycket lättare när någon utomstående vet hur man har det.
Om du vill ha mer råd om vad du kan göra tycker jag att du ska vända dig till BRIS på www.bris.se. Du kan vara anonym både om du ringer och om du mailar. Bris är vana att ge råd och stöd till barn och ungdomar som på något sätt far illa hemma. Du kan också vända dig till din ungdomsmottagning.
Bär inte på det här ensam, du behöver hjälp av andra vuxna. Och det kan du få!