Ibland slår de mig
hej!
jag är en tjej på 13 år som mår rätt dåligt över en grej... eller egentligen flera grejer, men framför allt en. jag bråkar ganska ofta med mina föräldrar, och ibland så slår de mig... jag har blivit upptryckt mot den varma ugnen, slagen, sparkad osv... jag mår väldigt dåligt över detta. och jag har försökt säga till de, men då säger de bara att de aldrig gjort så. så har de gjort sedan jag var liten, när jag var ett litet barn slog de mig, och det gör de fortfarande....
anonym

BUP svarar:
Hej!
Vill börja med att säga att det är absolut förbjudet enligt svensk lag att slå barn. Du ska inte bli behandlad så.
Det är dessutom oerhört svårt att dina föräldrar inte vill erkänna att de slår dig och säger att de aldrig gjort det. Att de förnekar att något som händer har hänt kan göra att du börjar tvivla på dina egna upplevelser och inte vågar lita ens på dig själv. Och du behöver verkligen lita på dig själv när dina föräldrar har så svårt att kunna prata om vad som händer. Ni behöver verkligen hjälp utifrån.
Du ger intryck av att vara en stark tjej som verkligen försökt att prata med mamma och pappa själv, men det har inte gått att nå dem. Men, du ska inte behöva klara dig helt själv i det här. Du behöver hjälp av andra vuxna.
I första hand kan du prata med skolkuratorn eller skolsköterskan i din skola.  Det brukar gå lättare att beskriva mer om hur man har det när man väl börjat prata. Sedan kan ni tillsammans diskutera hur du kan göra. Hoppas att du vågar - det kan kännas så mycket lättare när någon utomstående vet hur man har det.
Om du vill ha mer råd om vad du kan göra kan du vända dig till BRIS på www.bris.se. Du kan vara anonym både om du ringer och om du mailar. Bris är vana att ge råd och stöd till barn och ungdomar som på något sätt far illa hemma.
Du kan också vända dig till din ungdomsmottagning.
Våga berätta, du ska inte behöva ha det så här.