Vad hände med min moster?
Hej!
Jag är 18 år gammal och har en väldigt jobbig ångest och panikattacker. Varje dag går jag runt och är rädd för att jag ska dö eller bli galen. Jag är rädd för att ta bussen eller vara på ställen där det är för mycket folk, som t.ex skolan. Jag vet inte ens vem jag är längre. Jag känner mig bara så förvirrad och helt vilsen. Jag har varit i sjukhuset många gånger för att försäkra mig att det inte är något fel på mig. Allt det här började när jag åkte hem till min moster för att komma bort från allt stress som pågick hemma, mina föräldrar hade precis skilt sig och mamma hade svårt att hitta en lägenhet så jag var tvungen att åka runt till massa olika ställen och bo där tills hon hittade en fast bostad. Men när jag åkte hem till min moster som bor utomlands så var det ingenting som jag väntade mig. Min moster var sjuk sa de. Jag förstod inte riktigt vad de menade tills jag såg det med mina egna ögon. Helt plötsligt var hon en helt annan person. Hon skrek och skrattade samtidigt och beteende sig helt vilt i ungefär en halv timme och sedan var hon tillbaka tills sig själv som ingenting hade hänt. Detta skrämde livet ur mig och jag kunde inte förstå vad det berodde på. Min moster berättade iallafall att innan detta inträffade första gången hade hon huvudvärk i flera veckor och sedan brändes det i magen några dagar innan. Detta har fått mig att analysera allt som händer med min kropp för att försöka hindra det att hända mig. Jag känner mig så självisk och elak som tänker så. Men jag går runt och är ständigt rädd att det som hände henne ska hända mig också. Istället för att skaffa hjälp åkte jag tillbaka till min moster efter 6 månader. Det största misstaget i mitt liv. Det var den värsta tiden i mitt liv och nu när jag är tillbaka är min ångest och rädsla tio tusen gånger värre. Nu har jag panik och ångest varje dag eftersom jag har haft huvudvärk i flera dagar och igår började det brännas i min mage. Jag försöker övertyga mig själv att allt är lugnt och det är på grund av min ångest jag har ont i magen men det hjälper inte. Jag vill bara veta om det finns någon sorts sjukdom kan förklara det som hände min moster ? Om det som hände min moster håller på att hända mig just nu. Eller om jag bara har ångest och ont i magen av någon annan anledning och att jag inte behöver vara rädd för att jag ska bli galen?
K

BUP svarar:
Hej K,
Det är starkt av dig att skriva till oss när du mår så dåligt och jag ska försöka svara på din oro.
Till att börja med vill jag säga att vi tyvärr inte kan förklara vad som hände din moster. Av vad du beskriver förstår jag att det måste ha varit en fruktansvärd upplevelse, som du dessutom var helt oförberedd på. Så grymt att du måste leva där och vara med om hennes skrämmande förändring utan att någon hade varnat eller förklarat. För att kunna förstå vad det var som hände din moster så måste man veta mycket mer om henne. Däremot kan jag säga att sån sjukdom eller tillstånd inte smittar eller sprider sig och att du inte kan ha drabbats genom att du bodde hos henne.
Det framgår av ditt brev att du också tidigare varit utsatt för påfrestningar av olika slag. Din familj har splittrats och du och din mamma har varit bostadslösa, vilket har medfört att du tvingats flytta runt. Kanske har åren innan också varit jobbiga. Många tar lätt på en skilsmässa i dag, men att ens familj löses upp, ofta som resultat av en påfrestande tid samtidigt som man själv är i en period då man måste börja ta hand om mycket själv reagerar man naturligtvis på. Och man reagerar ofta med ångest precis som du verkar ha gjort. Ångest kan ta många olika uttryck, bl.a. panik och att man lätt uppfattar kroppsliga förändringar och andra fysiska upplevelser som att man är sjuk eller har något fel.
Man kan också uppleva en annans reaktioner, både fysiska och psykiska, som sina egna. Jag undrar om det är så det blivit för dig? Du ska veta att detta inte alls är ovanligt. Det visar i så fall att du starkt levt dig in i hur din moster haft det och känt med henne.
Men du ska inte behöva ha det såhär jobbigt, jag tycker du behöver tala om allt som hänt, vad din oro handlar om och hur den tar sig uttryck. Du kan vända dig till ungdomsmottagningen där du bor (man tar emot upp till 25 år) eller till din vårdcentral. På ungdomsmottagningarna finns samtalsterapeuter och ibland också läkare, på vårdcentralerna finns förstås läkare men allt oftare också möjlighet till psykologsamtal.
Låt inte din oro ta över kroppen, det finns andra vägar och ditt brev visar att du är klarsynt och bra på att uttrycka dig. Lycka till!