Rädd för mina självmordstankar
Jag har ett stort problem. Jag har varit van vid att alltid gå runt med självmordstankar, att alltid tänka nästa tåg hoppar jag, att alltid drömt "mardrömar" om att jag har ställt mig på rällsen. asså det har varit så i kanske 5 år nu. nu blev det värre, för kanske någon månad sen. det läskiga är att jag trodde att jag hade nått det värsta. men det stämmer inte. förut var det bara i tanken, att jag tänkte att jag skulle hoppa men nu är jag på riktigt rädd för mig själv. jag har flera gånger gått ut mitt i natten och vandrat på spåret. Jag har ställt mig vid höjder osv jag har gjort det och jag är bara rädd att nästa gång händer det. jag vet inte ens vem  jag vill varna. kanske är det mig själv. jag har bara en fråga och det är vågar jag prata med min psykolog om de här? jag är så jävla rädd att hon ska tycka jag är patetisk eller att pappa får reda på det, han som trodde jag blivit frisk....
jag vet inte :(
Af

BUP svarar:
Hej!
Det finns ingenting patetiskt i att du tänker så mycket på att dö. Du berättar också att du i flera år haft tankarna, men att det sista månaden blivit värre. Du skräms själv av det du gör och jag förstår det som att du är rädd för att inte kunna kontrollera dina handlingar och ta livet av dig utan att vilja det.
Så - jag tycker absolut att du ska ta dig själv på allvar och tala med din psykolog. Det kanske inte är enkelt att berätta, men jag ser det som en möjlighet till att faktiskt kunna börja må bättre. Det är viktigt att hen vet om för att kunna hjälpa dig. Du ska inte vara ensam i det här.
Du säger att du inte vill att din pappa ska få reda på hur du mår, eftersom han tror att du är "frisk". Är det så att du är rädd att han ska bli besviken för att du inte mår bra?
Om han är en pappa som bryr sig om dig så tror jag att han mycket hellre vill att du ska berätta hur du har det, än att han lämnas att tro att du mår bra när du inte gör det. På det sättet får han ju ingen chans att förstå och stödja dig.
Om dina tankar blir allt för tunga och skrämmande och du behöver hjälp akut, så kan du vända dig till självmordsupplysningen.se. De har både telefonstöd och en chattsida där man kan vara anonym.
Du kan söka BUP akut, vilken tid på dygnet som helst, om du blir akut rädd för dig själv och känner att du behöver träffa någon direkt. Du kan kontakta vårdguiden 1177 för att få information om hur det fungerar där du bor.
Så: börja med att våga berätta för din psykolog, det är första steget.
Jag vet att du kan få hjälp med att må bättre och så småningom se helt andra vägar att gå.