Dilemman, vad ska jag välja?
Hej, jag är just nu hemma från skolan för att jag inte kunde sova någoting i natt och på så sätt kunde övertala mina föräldrar att få stanna hemma. Anledningen till att jag inte kunde sova dock var för att jag planerade att ta mitt liv, men när jag stog i badrummet med ett rakblad jag lyckats ta ur en rakhyvel mot min arm så började jag få extremt mycket beslutsångest. Jag gjorde ett sår men jag kunde ej få mig att göra det djupt nog till att det faktiskt skulle påverka mig.
Nu är jag inte säker på vad jag bör göra. Jag är extremt stressad av skolan, detta är sista terminen i nian och jag vill kunna plugga normalt men jag har börjat få så extremt svårt att plugga, I skolan är jag trött och har alltid en klump i halsen och hemma är det typ lika dant. Jag tror inte att jag kommer kunna komma in på de gymnasium jag vill gå på vilket gör mig extremt stressad.
Jag ser inga vägar ut och känner ett behov av att ta mitt egna liv, men samtidigt vill jag inte dö. Jag kan inte prata med mina föräldrar om detta eftersom jag inte känner mig särskillt bekväm med att prata om mina känslor med dem och om jag avslöjade att jag vill ta livet av mig skulle jag antagligen må så dåligt efter att jag skulle känna ett högre tryck att ta mitt liv. Sedan har mina föräldrar nog problem med att min syster nu är deprimerad och tar medicin mot det, men det gör bara att hennes symtom blir värre, och mina föräldrar är oroliga nog över henne.
Jag har verkligen ingen aning om vad jag ska göra, jag går till en kurator men för någon anledning kan jag inte (även om jag verkligen vill, och det gör jag) berätta hela historier för henne. Jag kanske nämner att jag inte mår jättebra pga skola och familjeliv men jag gör alltid så att det verkar som jag bara är lite ledsen. Ingen vet riktigt om hur jag mår vilket gör att detta känns värre, men om någon faktiskt visste hur jag mådde skulle jag även må dåligt.
Det är ett dilemma!
Dilemman13o5

BUP svarar:
Hej,
Så bra att du skriver till oss! Det var starkt av dig att bromsa när du började skära dig. Jag förstår att du känner många dilemman, gå till skolan eller inte, ta ditt liv eller inte, avslöja dina självmordstankar eller inte. Det blir tydligt i ditt brev att du har det svårt på flera olika sätt, och att du behöver hjälp med det. Och det blir också tydligt att du tar stor hänsyn och till hur din syster mår och ansvar för hur dina föräldrar ska orka.
Din familj är mycket viktig för dig förstår jag. Men det är inte du som ska bära ansvaret för familjens mående, det blir för tungt. Och risken är att du själv får för lite av det som du verkligen behöver själv. Det är inte så att din syster nu har ”fyllt” utrymmet för dåligt mående och att det inte blev något kvar till dig. Eftersom hon har fått medicin så antar jag att hon har kontakt med BUP. På BUP har vi ett familjeperspektiv och ser också till familjens inre relationer. Dina föräldrar är vuxna och om dom känner att det blir för stora svårigheter så kan de också få stöd via BUP som era föräldrar.
Det är jättebra att du redan har kontakt med en kurator och verkligen vill berätta hela historien för henne. Då har du hittat en professionell vuxen som du litar på. En kurator är van att höra det mesta så du behöver inte vara orolig för hennes reaktion. Om det ändå känns för tungt för dig att berätta för henne så kanske du kan skriva i stället? Eller visa henne ditt brev till oss? Att använda sig av pennan eller datorn för att beskriva hur man känner brukar vara ett bra sätt att hitta orden som passar bäst. På Tjejzonen och Jourhavande kompis kan du bland annat chatta, på Snorkel finns tips på hur man kan hantera ångest och stress. Jag bifogar också en artikel om stress.
Du är förstås också välkommen till BUP, men jag tycker det ligger närmare till hands att du fortsätter på den kontakt du redan påbörjat. Särskilt som skolans kurator kanske är den som bäst kan hjälpa dig med skolstressen och oron för gymnasiet.
Det svåra med dilemman är hur man ska bestämma sig. Men du har skrivit till oss och du har påbörjat kontakten med kuratorn. Du är på rätt väg!