Har jättemycket självmordstankar
Hej, Jag vet inte riktgt hur jag ska börja skriva men jag har jätte mycket självmordstankar dagligen så jag kan inte fokusera på någonting, jag har börjat med självskadebeteende och jag önskar hela tiden att jag var död, jag har till och med börjat med att skriva ett självmordsbrev. Sen liten så var jag mobbad och när jag var ca 8 år så fick jag många panikattacker i skolan men sen så gick dem över och jag började i femman där jag blev mobbad, kallad för en ful häxa, för ful för att leva osv. Men sen så bytte jag klass och allt blev lite bättre, sen så började jag i en ny skola och den är hell on earth. Att gå upp för alla trappor upp till skåpen är sjukt jobbigt för jag tänker på hur lång skoldagen är eller hur illa den här dagen kommer att bli och det leder till små panikattacker som varar i ca 1 minut, jag har inte så många vänner i skolan och dem flesta är väldigt elaka. Jag hade min bästavän som jag älskade mer än allt annat i hela världen men hon "gjorde slut" med mig. Jag är ganska säker på att jag har blivit deprimerad och orkar inte göra någonting som jag gillade förut att göra och jag stannar oftast bara inne på mitt rum. Mina betyg betyder något för mig men eftersom att jag inte kan fokusera på någonting så går dem åt skogen också. För ett tag sen så sa jag till mina föräldrar att jag trodde att jag hade en depression men dem brydde sig inte så mycket. Men dem ringde till bup och ville boka in en tid men ni hade inte plats så vi har fått tid hos en annan mottagning om typ ett halvår. Jag vet inte hur länge som jag kan hålla mig från mitt självskadebeteende eller mina självmords tankar. Jag är en väldigt glad tjej på utsidan men på insidan så är allt kaos. Vad jag än tänker på så har jag alltid den här självmordstanken som trycker ner mig totalt. Den försvinner inte vad jag än gör och jag vet inte vad jag ska göra, jag vill inte berätta för mina föräldrar för det skulle bara vara konstigt och jag har ingen nära vän direkt.
M

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du skriver hit och vill ge dig själv en chans. Jag förstår av din berättelse att du har varit och kanske fortfarande är utsatt för mobbning. Vill bara börja med att säga att det tyvärr är rätt många som blir utsatta för det och det verkligen kan hända vem som helst och inte har att göra med vem eller hur man är. Det är viktigt, för har man varit med om det kan det vara svårt att behålla tron på sig själv. Många som blivit mobbade beskriver att de började tycka att det var deras fel att de blev mobbade och började tycka illa om sig själva fastän det var de som blev utsatta av andra. Är det så för dig? Det är lätt att man då fastnar i ett inre "självprat" som säger  att man inte är värd att må bra eller, som du beskriver, att det vore bättre att man inte fanns. Det är svårt att bryta själv och man blir bara ledsnare och tänker samma tankar om igen. Så det är det första, du behöver hjälp att prata med någon om vad du varit med om.
Det verkar som att du är väldigt ensam med det här. Du har berättat för dina föräldrar att du kanske är deprimerad men jag förstår det som att du inte berättat om att du skadar dig själv och tänker på att ta livet av dig. De skulle behöva veta hur ledsen du i själva verket är, för att ha en chans att förstå dig. Jag känner ju inte dina föräldrar och vet inte skälen till att det skulle vara konstigt att berätta för dem. Jag anar att ni inte har så nära kontakt, kanske har de egna problem som gör att du inte vill berätta om dina för dem? Men, om du känner att du ändå skulle våga lita på dem, så kan föräldrar ibland ge mer stöd än man tror om de förstår att det är allvar. De kan också ringa igen till BUP och få en tidigare tid. Man kan också alltid få en akut tid.
Jag tänker att du skulle kunna börja med att berätta om hur du har det för skolsköterskan eller skolkuratorn. De skulle kunna göra så att du får hjälp med din skolsituation, skolan har ju till uppgift att stoppa mobbning och ta hand om sina elever. Eftersom det är viktigt för dig med betygen kan de också, om du vill, prata med lärare och få till rimligare krav tills du mår bättre och kan orka med skolämnena.
Innan du fått en ny kontakt vill jag tipsa om självmordsupplysningen som är en bra sida att vända sig till när tankar på självmord blir allt för svåra och du behöver prata med någon direkt. Har också skickat med lista på hjälp på nätet.
Jag hoppas att du snart träffar någon som lyssnar på dig och verkligen vill förstå vad du varit med om som gjort att självmordstankarna kommit och som också kan ge dej ditt hopp tillbaka. Hoppas verkligen att du kan hitta någon som kan hjälpa dig att förstå hur viktig du är och hur mycket bättre ditt liv så småningom kan bli. Det finns många som kan berätta om svåra upplevelser som ändå lett till ett väldigt bra liv. Det finns människor som kan hjälpa dig att få din livslust tillbaka!