Min kompis tycker jag ska gå till BUP
Hej jag har problem med att prat med mina föräldrar. Jag har ångest och blir stressad varje dag. Min kompis tycker att jag ska gå till BUP och prata eller börja på cool kids. Hon har samma problem som mig och pratar med er. Hur ska jag göra?
anonym

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du och din kompis pratat och att hon tipsat om hur hon fått hjälp. Jag tycker att du ska prata med skolsköterskan (eller skolkuratorn) om du tycker att det känns för svårt att börja med dina föräldrar.
Då kan du prata med hen om vad för slags hjälp som blir bäst för dig. Du kan också få hjälp att prata med dina föräldrar. Ofta kan det vara så att de kan vara till mer stöd om de får veta hur du tänker och känner. Ibland kan de vara till mer hjälp än man tror, om de bara får en chans.
Men, du kan prata med skolsköterskan om hur det är med just dina föräldrar.
Det brukar gå att få bra hjälp mot ångest och stress, så prata med någon direkt.
Lycka till!