Är verkligen rädd för min mamma
Hej! För lite mindre än ett år sen så hände något. Jag minns inte helt men jag kommer ihåg att jag kom in hemma och när jag gjorde det så kom min mamma springandes till mig och sen knuffade mig ner i hennes säng, efter det slog hon mig i huvudet ca 4-6 gånger tror jag.. Inte hårt så jag fick märken men jag blev rädd. Sen tog hon tag i kragen runt min tröja och dunkade mig mot sängen, jag storgrät och hon satt och sa att jag va dum, uppkäftig, typig, inte hade något i huvudet osv. Jag berättade för mina kompisar och mamma fick reda på det, en av deras mammor skrev till min mamma och min mamma ljög! Hon sa att jag ville ha uppmärksamhet och bad mig ljuga för mina kompisar för hon kunde få problem. Hon har även hållt i min lillasysters mobil på min födelsedag och sa "om detta va din mobil hade du haft den i din panna just nu", allt jag sa var att jag kunde köpt saken jag fick själv. Jag vet inte va jag ska göra? Snälla vad ska jag göra? Jag berättade även för mamma att jag inte trivdes där vi bor, jag grät framför henne och sa att jag inte vill va hemma för jag inte trivs. Allt hon sa va "sluta tyck synd om dig själv" sen gick hon. Snälla vad ska jag göra? Jag är verkligen rädd för min mamma och allt är så dåligt..
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Det låter verkligen alldeles förskräckligt det som du beskriver och att du är rädd för din mamma. Även om du och din mamma blir osams om olika saker så är det aldrig tillåtet för föräldrar att slå sina barn och att hota med fysiskt våld. I Sverige är det mot lagen att slå barn.
Jag tycker att du ska ta kontakt med BRIS, antingen ringa eller ta kontakt över nätet. Där kan prata med någon som kan rådgöra med dig om hur du kan göra.
Du kan också prata med någon i din omgivning som du har förtroende för (lärare, skolsköterska, skolkurator eller annan vuxen) och be om hjälp för att göra något åt din situation.