Min mammas kille bara bråkar
Jag undrar om man kan få hjälp för det här:
När jag var liten lämnade min pappa mig och min mamma när hon var gravid med min lillasyster.För några år sedan dog min mormor som var den enda som hjälpte oss.Då träffade hon en kille som verkade trevlig från början men sedan blev han värre och värre.Han och mamma skriker och bråkar med  varann hela tiden och han kallar mamma för fula saker.Ibland brukar han bråka med mig och min syster och svära åt oss.Jag och min syster mår väldigt dåligt av det här.Förut när de bråkade på nätterna brukade min syster börja gråta och jag tröstade henne halva natten och vi kom urtrötta till skolan nästa morgon.Nu när de bråkar på nätterna bryr hon sig typ inte och somnar om.Men jag kan inte somna om,jag blir så arg att jag skulle kunna strypa honom!Det känns som att jag blir överdrivet arg när jag blir arg,men jag kan inte hjälpa det.Min mamma pratar med en psykolog och det känns som att jag och min syster blir bortglömda.Min mamma kan dessutom inte lämna honom p.g.a ekonomiska skäl.Det känns som att jag och min syster har blivit lite känslokalla på något sätt.Vi gråter nästan aldrig,vi blir inte glada lika ofta och vi bara typ försöker stänga av oss när de bråkar.
mitt i smeten

BUP svarar:
Tack för ditt brev!
Du beskriver verkligen att du hamnat mitt i smeten. Du hjälper och försöker skydda din syster så gott det går, det är nog delvis tack vare dig som hon nu kan somna och koppla bort deras bråk. Men din mamma kan du inte ta ansvar för, hur gärna du än skulle vilja. Du berättar att hon själv går och pratar med en psykolog, det är nog hennes sätt att försöka förstå och reda i sitt och era liv. Jag vet inte hur mycket du berättat för henne men det är bra om hon vet hur mycket ni tänker på och lider av deras bråk.Du kanske skulle kunna visa henne det här brevet om det är svårt att prata?
Det du beskriver som att ni blivit lite känslokalla är nog ett sätt man kan skydda sig på när vuxna bråkar och det inte går att göra något åt det. Men, det är något som kostar på och gör att man inuti blir allt ledsnare och ibland får svårt att koncentrera sig på annat. Det kan också göra att man blir mer lättirriterad. Har du någon möjlighet att prata med din skolkurator? Hon kanske kan hjälpa dig. Eller finns det någon annan vuxen som du kan berätta för? Du kan också ringa till BRIS, tel.nr 116111, eller gå in på deras hemsida www.bris.se, där kan du få hjälp och råd.