Mamma låter mig inte vara i fred
Hej BUP,
Jag har under en lång tid varit deprimerad och nedstämd. Efter sommaren, när jag började ettan på gymnasiet mådde jag väldigt dåligt. Jag kände att livet var jobbigt och att inget roligt hände, dvs, allt kändes meninglöst och jag ville bara dö. Jag gick till psykologen på skolan och blev sedan hänvisad till en psykolog i min vårdcentral i närheten av där jag bor. Min mamma blandade sig dock i hela tiden och bjöd med sig att följa med eftersom hon var rädd och ville hjälpa mig. Det hela resulterade till att jag inte kunde öppna upp mig till henne om mina problem, jag slutade gå till henne i början på november.
Under jullovet började jag må dåligt igen. Nu de senaste veckorna har jag gått in i väggen totalt. Jag glömmer vart jag lägger mina grejer, har svårt att koncentrera mig och tappar helt fokus efter 5 min, jag är trött hela tiden och sömn hjälper inte, jag tål inte högt ljud eller ljus och blir lätt irriterad om jag måste vara i en sådan miljö.
Exempel; gick till biblioteket för att låna en bok inför nationella. Skulle registrerar böckerna och glömde min dator vid disken. Jag åker hem och sover till 20.00, vaknar och märker efter en timme att datorn inte finns i närheten av mig. (gick tillbaka dagen efter och tydligen var den där. Snäll bibliotekarie!
Stressen kring skolan och att hinna med alla läxor går inte bra. Jag klarar inte tempot och orkar varken träna eller att träffa kompisar längre. På helgerna försöker jag sova så mycket som det går så kroppen känns utvilad. Det går inte, jag är ändå trött.
Kan också tillägga att under februari 2015, då jag efter min första långa depression ökade 10 kg viktökning. Min mamma tvingade mig gå till gymmet och sa att jag enbart satt hemma. Jag började i långsamt men utvecklad sedan ett beteende där jag var tvungen att träna 6 gånger i veckan. Jag slutade äta regelbundet och gick ned i vikt och mådde under den perioden väldigt dåligt, även fast jag under den perioden mådde bättre än innan och efter (hoppas ni förstår).. Under sommaren skadade jag mitt knä och kunde inte längre springa och det gjorde mig passiv, jag slutade träna efter min skada och behöll sedan min vikt, som är väldigt ovanligt. Detta är kanske onödigt, men tänkte ifall det kan vara till någon hjälp. För behöver verkligen hjälp nu, är trött på livet och min mamma låter mig inte var ifred.
Hjälp mig någon.

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev där du så tydligt beskriver att du verkligen försökt ta tag i din situation och få hjälp. Men din mamma har kommit emellan och inte insett vikten av att du får ha din psykologkontakt i fred. Föräldrar behöver visserligen veta vad behandlingen handlar om, men i din ålder inga detaljer.
Din mamma menar säkert väl, också när hon tvingade dig till gymmet. Men du håller på att bli vuxen och får ett allt större behov av att ha en egen sfär omkring dig, bara din egen.
Som du beskriver det, så tänker jag att du skulle behöva ta upp kontakten med psykologen igen - men utan att din mamma deltar i samtalen (annat än kanske ibland). Hon som förälder har säkert mycket oro för dig och är mån om att du ska få sån hjälp som du behöver.
Jag tror psykologen skulle förstå era olika perspektiv om du tog upp det. Nu har du ingen bokad tid, men kanske kan du ringa eller skriva ett brev?
BUP är en annan möjlighet att få hjälp. Vi kan hitta ett sätt att hålla mammas deltagande på en nivå som fungerar för dig, och som också är till stöd för henne.
Det är jätteviktigt att du står upp för dig själv som du visar i brevet och skaffar dig utrymme att bearbeta dina egna svårigheter i lugn och ro, med en professionell.
Föräldrarna och familjen har andra funktioner i våra liv. De är livsviktiga men under tonåren behöver de tonas ner.
Så fortsätt hos vårdcentralens psykolog så att du kan fullfölja vad ni påbörjat. Du behöver avgöra själv om du vill fortsätta eller ”börja om” någon annanstans.
Lycka till!