Rädd för sjukdomar och ont i magen
Hej, jag tror varje dag att jag är sjuk, jag vet inte vad det är men jag har alltid ont i magen, jag oroar mig för mycket och blir så deprimerad. Jag tänker och oroar mig för om jag har cancer varenda dag, jag har ont i magen varje dag och mår illa. Mamma säger att jag inbillar mig hela tiden, jag ja det gör jag, men jag kan inte sluta tänka på detta. Jag tror hela tiden att jag har en sjukdom som gör mig dödssjuk. Jag är ofta uppblåst och gasig i magen också och ofta hård i magen, jag kan aldrig vara normal i magen. Jag vet att jag stressar upp mig för allt och att jag har bakteriefobi samt att jag tror att jag har alla sjukdomar. Jag vill inte ha ont i magen och tänka på precis allt jag gör för att inte bli sjuk. Jag vågar inte gå till doktorn för då känner jag mig verkligen sjuk och det är så jobbigt att tro att man är sjuk, fast jag kanske egentligen bara stressar upp mig. Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har nästan alltid ont i magen.
bakteriefobi och inbillningsjuka.

BUP svarar:
Hej!
Du skriver om två olika problem som möjligen hänger ihop eller är kanske ganska oberoende av varandra. Men båda måste tas på allvar och du ska få hjälp med bådadera.
Låt oss börja med att du ofta känner dig uppblåst och gasig i magen. Det är ytterst obehagligt och ibland kan det göra till och med direkt ont i tarmarna. Orsaken till detta måste undersökas på vårdcentralen. Jag vet inte om det hjälper dig om jag säger att det här är ett ganska vanligt problem, inte ett dugg farligt men jobbigt att ha. Ofta ligger någon typ av matallergi bakom det och det är relativt enkelt att reda ut. Att du går till doktor med denna fråga betyder inte alls att du har en allvarlig sjukdom, men detta påverkar hela ditt mående negativt, fast det vore ganska enkelt att bli av med. Gör det!
Ditt andra problem är din "sjukdomsfobi". Jag skulle helst säga att det är ungefär som med andra sorters fobier men det är ännu svårare för dig  för dessa oroande tankarna hela tiden finns med i ditt huvud. Men hjälp och behandling finns också för den här frågan.
Jag tänker så här: dina magproblem ska utredas. Att känna obehaget i magen kan faktiskt vara en del av att du "vidgar" obehagskänslan till sjukdomar och när du får hjälp med det konkreta magproblemet avtar ditt obehag och därmed din ångest för sjukdomar. Men om det inte blir så kan du kanske få hjälp direkt på vårdcentralen även för din sjukdomsfobi. Många vårdcentraler idag har anställt psykolog eller kurator för patienternas psykiska problem. I fall en sådan möjlighet inte finns på vårdcentralen kan du be om remiss till BUP eller en förälder kan ringa till BUP och be om att få komma för att få hjälp för din besvärande oro för sjukdomar. Om doktor skriver remiss till BUP är det i alla fall bra att ringa dit efter en tid och höra när du kan få komma.
Men hoppa inte över det första steget, du måste föst få klarhet i dina magbesvär för att sedan - om det fortfarande känns aktuellt -  kunna ta tag i den andra delen av din oro.