Vad ska jag göra med min rädsla?

Hej

Jag är en 13 årig tjej och har det svårt just nu. Jag är rädd för det mesta och orolig ofta. T.ex vill jag att varje gång mina föräldrar åker bil eller liknande, att de ska messa när de är framme, om de inte gör det får jag som små panikattacker även fast de bara har glömt att messa. Sen är jag också rädd för olika väder och massor med annat.

Sedan har jag som små tvångstankar typ, de är inte så allvarliga men det är jobbigt. T.ex ifall jag inte hinner gå över gatan innan det blir rött kommer världen gå under och liknande saker. Det stör mig ganska mycket och gör så att jag tänker för mycket på allting och mitt huvud orkar inte med alla tankar och oroligheter.

jag är också orolig för skolan, betyg, vänskap och massor med annat som jag inte egentligen behöver vara orolig för. 

Idag började jag t.o.m gråta två gånger på 3 lektioner för jag kände mig mentalt dåligt och skämdes så mycket. Behövde till och med gå hem från skolan och har gråtit typ 4 gånger sen dess.

Jag vet inte vad jag ska göra med det här men jag vet att jag behöver hjälp! Vad ska jag göra?

Emilie

BUP svarar:

Hej Emelie,

Så jättejobbigt du har det, ingen ska behöva ha det så. När man blir rädd för något, och har svårt att ta hand om sin rädsla på ett bra sätt, så sprider sig orostankarna ofta till andra områden också. Då blir det ju ännu svårare att handskas med sin oro, och så kan det fortsätta. Du är inte ensam om att känna så här, och du behöver absolut inte skämmas för en så naturlig känsla.

Oro har man ju alltid, mer eller mindre. Lite oro kan man ha för vardagliga saker som att hinna i tid till skolan, eller tankar på att man glömt något. Och mer oro t.ex. ifall någon man tycker om kommer mycket för sent till något man har bestämt. Och riktig rädsla för t.ex. förföljelse eller annat som är farligt.

Man behöver inte vara rädd för oron i sig, oro i livet är oundviklig, men man behöver kunna möta den på bra sätt. Du växer och mognar mycket just nu, du möter situationer och känslor som du inte är van vid. Du får mer överblick och upptäcker mycket som kan vara mer eller mindre hotfullt. Inför allt detta nya så väcks oroskänslor som du inte mött förut. Så jag tänker att du behöver hjälp att ta hand om sådan oro på ett sätt som är anpassat till hur hotfull situationen egentligen är. Vardagslivet är oftast inte särskilt hotfullt, och att känna sig rädd för ”småsaker” blir väldigt påfrestande.

Så bra att du själv vet att du behöver hjälp. Jag föreslår i första hand att du pratar med dina föräldrar. Jag tycker också att du behöver få professionell hjälp och då menar jag BUP. Där finns psykologer och kuratorer som känner väl till dessa svårigheter. Där kan du få hjälp att skilja på små och stora anledningar till oro, och hur man tänker och gör när oron känns för stor.

Du kan gå in på Snorkel om du vill veta mer och få förslag på hur du kan hantera ångesten du känner.Jag skickar också med ett par artiklar om hur vi ser på och kan behandla oro och ångest här på BUP. Stort lycka till med att ta hand om din oro och rädsla!

Hitta mottagning

Hitta mottagning

Vill du komma i kontakt med en mottagning? Klicka på kartan för att hitta din närmaste mottagning.

Hitta närmaste mottagning

Råd och fakta

Här har vi samlat artiklar, faktatexter och intervjuer om olika problem och svårigheter man kan uppleva.

Råd och fakta