Ska jag göra en utredning?
1. Jag blir galen när något går fel, sparkar å slår på saker/slår mig själv typ haha.
2. När jag blir arg skriker jag oftast.
3. Jag kan knappt sitta stil, bara när d verkligen gäller, när jag var yngre kunde jag knappt sitta still.
4. Jag kan bara konesentrera mig på 1 sak samtidigt när jag kollar på tv eller på film eller liknande och någon kommer och säger något så hör jag vad dom säger men jag tar inte in det i hjärnan.
5. Jag är överhype hela tiden även fast jag inte ätit på hela dagen typ, min pappa och mina vänner säger ofta att jag är för hype.
6. Jag orkar inte lyssna på lektioner, bara om det är något intressant. om det inte är intressant så tänker jag å annat (tillexempel justin bieber)
7. Jag har inget tålamod, orkar inte bara sitta still och inte ha något att göra.
Jag är väldigt säker på att jag har någon form av diagnos, känner mig inte som alla andra liksom.
Jag vill komma till bup och göra en utredning men jag vågar inte.
är det värt att komma? vad tror ni det kan vara? hur gör man för att få en tid?
Nora

BUP svarar:
Hej Nora,
Du beskriver många svårigheter och dessutom att du inte känner dig som andra. Både din pappa och vännerna tycker du är för hype, så jag tycker det är mycket klokt av dig tänka att man behöver ta reda på mer.
Svårigheterna som du beskriver handlar mycket om uppmärksamhet, koncentration, uthållighet och häftigt humör. Eftersom det är svårigheter som blir tydliga i skolan så antar jag att de hindrar dig i skolarbetet. Jag tycker därför att man ska börja med att prata med din lärare och skolans kurator. Det har förmodligen märkt dina svårigheter så det borde inte vara svårt att få med dom i en utredning.
Din pappa har märkt att du är hypad, så jag tror att han kan hjälpa dig att ta upp det här. I skolan har man elevvårdskonferens (eller liknande) och där möts man, tillsammans med föräldrarna, skolans personal och ofta eleven själv, för att diskutera hur svårigheterna ser ut och vilket stöd man kan ge i skolan.
I många kommuner är det skolan som tar hand om utredningar som t.ex. ADHD, medan det på andra platser i landet är BUP eller barnläkarmottagningen som står för det. Skolans elevhälsoteam vet vart man ska vända sig, beroende på vad man uppfattar som problemet. Om det är BUP som man ska vända sig till så brukar skolan skicka en remiss dit och sedan blir man kallad till ett besök på BUP. Du kan läsa om hur ett sådant besök går till i artikeln jag bifogar. Om inte skolan remitterar så kan man också själv ringa BUP-mottagningen och be om en tid.
Jag hoppas detta svar räcker för att du, med hjälp av din pappa eller mamma,  kan gå vidare och få den hjälp som du absolut behöver. Lycka till!