Jag är gravid och lever i en depression
Hej!
jag är 14 år och jag är gravid och jag lever i en deprission som jag har haft 1 4 år nu. Jag har gått till en psykolog men sluta gå för min mamma tyckte jag såg bättre ut men jag hatar att göra min mamma besviken genom att säga till henne att jag fortfarande mår dåligt, att jag har självmordstankar varje dag, att jag inte vill leva.
Mina föräldrar tror att jag fortfarande är oskuld och jag vet inte vad jag ska säga till dom, att jag är gravid? Jag vågar inte göra det, jag får stöd att mina kompisar och deras föräldrar, dom har t,om erbjudit sej att sova där och jag blir utkastad.
Jag vet inte helt om jag är gravid men jag mår illa hela tiden, mina bröstet är ömma och jag har spytt flera gånger ska till UMO och ta ett graviditetstest men jag vet inte vad jag ska göra, jag vill behålla det men vill inte förstöra barnets liv medan det fortfarande är ett foster pga min rökning, vill inte förstöra barnets liv genom att den inte kommer att ha en pappa Heller för att han inte vill ha något med barnet att göra, jag kan inte tvinga honom men jag vet bara inte vad jag ska ta nej till, jag orkar verkligen inte med det här längre, jag undrar ofta om allting skulle bli bättre om jag försvann, om jag bara skulle dö för ingen bryr sej påriktigt förens man e död..
angelica

BUP svarar:
Hej Angelica!
Så tufft du har det nu! Så bra att du bestämt dig för att gå till UMO och ta ett graviditetstest! Då tycker jag att du också direkt ska be om att få en tid för samtal. Du behöver stöd i den här situationen oavsett om du är gravid eller inte. Vad skönt att läsa om dina kompisar och deras föräldrar. Det finns många omkring dig som bryr sig om dig!
Då du får tid för samtal med personal på UMO så kan du ju prata om hela din nuvarande situation och hur du mår. Du kan då också få hjälp med hur du ska kunna prata med dina föräldrar om att du mår dåligt eller att du är gravid, om det visar sig vara så.
Du låter väldigt ensam om allt det svåra så jag hoppas verkligen att du snabbt kan få en samtalstid på UMO. Det kanske också är så att du kan återknyta kontakten med den psykolog du haft tidigare. Jag förstår att du inte vill göra din mamma besviken genom att berätta att du mår dåligt men nu är det ändå så allvarligt med din situation så du måste först och främst få hjälp. Din mamma är vuxen och kan se till att hon får egen hjälp, om hon behöver det för att klara av sina bekymmer.
Det finns hjälp och stöd att få på olika sätt och jag hoppas verkligen att du får den hjälp som just du behöver nu. Var rädd om dig och varmt lycka till!