Känner mycket
Hej, jag tycker själv att jag tidigare som litet barn (fyller 14 i år)
varit som adhd.. Man kan säga att det kan va mer som add svårt att koncentrera men hade ändå svårt att sitta still genom att visa att jag var rastlös, är familjehemsplacerad andra gången & började skolan sen i sep och skolan går åt helvete, skit svårt att koncentrera mig, har ingen matlust för vill oftast göra något, utbrott i skolan o hemma (familjehemmet) Jag har alltid mått dåligt & jag blir lite lite mobbad asså inte mobbad men kanske lite fast inte utfryst eller så men de kan smacka skit bakom mig o kallades för dampsyndrom av en kille i skolan, jag har svårt me koncentrationen,impulsivitet,rastlös HELA TIDEN, nu också då jag fortsätter skriva det här, jag ä VÄLDIGT hyperaktiv/överaktiv, pratar alltid oftast direkt ut o pratar för mig själv det jag tänker på, blir så retad o känner mig så hatad.. Jag blir inte arg, jag blir förbannad, jag blir inte ledsen, jag blir deprimerad, jag blir inte glad, jag blir ÖVERLYCKLIG, ja känner mycke känslor, Bup skickade remiss där stället jag kommer kanske bli inlagd men det tar tid att bli inlagd o dåligt tålamod!!
Jag skriker oftast typ högljud, vill alltid ha uppmärksamhet o inte blir jag irriterad lätt o kan inte vänta på min tur som sagt, ja har alltid varit oftast den aggressiva tjejen, jag är så misslyckad, jag tror att ja har adhd o venne va skolan tycker osv.. Familjehemmet så skäms jag.. Jag känner att jag gör fel vilket jag alltid GÖR. Familjehemmet trivs jag ej o det vet soc, adhd är så viktig, EN LÄTTNAD! Jag är även självmordsbenägen, skadar mig själv djup varje dag nästan, jag har sömnproblem men får medicin, lätt ångest (får medicin för det) jag mår sämre igen men måste nog vänta nåra dagar till om medicinen hjälper eller inte, men det gör det inte o kanske använt den typ en vecka, jag vet inte jag är osäker, men familjehemmet ser att ja blir lätt förbannad, lätt rastlös, skit mycke lätt extra djup ångest, impulsiv e.x. Skriver något på sms utan att tänka efter, utbrott lätt, blir sjukt förbanand tyst för mig själv i mitt rum kl 22 vilket jag måste stänga av teven o henens sambo jobbar o tycker att det är oschysst, så JÄVLA FÖRBANNAD! 4 ungdomar dör VARJE DAG pågrund av BUP,SOCIALEN,FAMILJEHEMMET,SKOLAN som mobbning och svårigheter man har i skolan, depression,självmord,självskada, Soc,Bup,familjehemmet, skolan, DET ÄR NÅGOT SAMHÄLLET BEHÖVER ÄNDRAS PÅ!
sry att det blev en lång text, tack att ni tog god tid på er att läsa den hära långa trasiga texten.
Samhället suger

BUP svarar:
Hej!
Du är bra på att berätta och ger mig som läsare en god bild av vad du går igenom. Ditt brev glöder av engagemang som visar på styrka och kraft.
Att känna mycket, som du gör, kan kännas tungt när det handlar om jobbiga saker, men är samtidigt en styrka. En egenskap som kommer att kunna ge dig mycket glädje framöver när du, med stöd från de du har omkring dig, kommit ur den här tunga perioden.
Att vara familjehemsplacerad är ju en stor omställning och innebär både nya möjligheter men också många saker som man som ung inte kan vara med och påverka.
Det är okej att både tycka och känna en massa. Men det viktiga är att försöka hitta sätt att orka stå ut. så att man förhoppningsvis får märka av förbättringar. För de kan ta lite tid. Det gör man genom att meddela sig, helst genom att berätta för de man har omkring sig, om hur man mår och upplever vardagen. På så sätt kan man känna ökad delaktighet och öka chanserna för de runt omkring att förstå.
Att skriva ner vad du tänker och känner (precis som du har gjort i ditt brev hit) kan hjälpa mot impulsivitet. Att vara för snabb kan faktiskt öka ångest eftersom det kan leda till felaktiga beslut och göra att det inte känns som man har någon koll.
Det kan även hjälpa att skriva ner vilken hjälp som är på gång, när nästa möte är osv. för att lugna sig själv när det känns som att tålamodet tryter. Att du får stöd i skolan för det som blir kämpigt där, låter viktigt.
Jag tror även att det är jätteviktigt att du har några knep att ta till när ångesten är på väg upp. Jag menar enkla sätt, gärna nedskrivna i typ mobilen så att du lätt hittar dem när du behöver.
Det kan vara att lyssna på en favoritspellista, rita, träna eller vad det nu är som kan funka för dig. Knep som du kan ta till för att stå ut i stunden, istället för att hamna i att självskada eller må som värst.
Du vet många saker om dig själv och hur du fungerar. Det är bra. Då vet du vilka styrkor du har att bygga vidare på och vilken hjälp du behöver för det som är kämpigare.