Svårt att öppna mig
Kommer nog få komma till BUP snart. För jag orkar inte och min pappa är jätteorolig. Men jag vet inte om jag kommer kunna orka öppna upp. Har alltid haft svårt med det. Och ju mer tiden går desto jobbigare blir det. Om samtal inte funkar, kan en inläggning bli ett alternativ? Vad kommer hända då?
Orkar inte prata med någon. Vill inte läggas in.
Allt känns jobbigt.

BUP svarar:
Hej!
Det är inte bara du som känner att det är svårt att börja tala öppet om sina problem inför en helt främmande människa. Det är vi på BUP vana vid.
Men visst är det oerhört viktigt att den person du träffar får en bild av vilka svårigheter du brottas med. Det är en förutsättning för att kunna ge dig rätt stöd och hjälp.
Hur kan du göra att underlätta för dig själv? Mitt grundtips är att du börjar med att säga just det här: jag har svårt att öppna mig. Då förstår man att du behöver stöd och uppmuntran och tålamod för att du ska kunna formulera och uttrycka dig.
Din pappa kan kanske vara till hjälp med det. Du kan också be att få egen tid på tumanhand med din behandlare om du så vill. Det är många ungdomar som gör det, så det är också helt naturligt.
Nej, jag tycker inte du behöver oroa dig för att bli inlagd. Man lägger inte in barn och ungdomar för att de behöver längre tid på sig för att kunna börja berätta om sina problem. Vad som är bäst för dig kommer du att kunna diskutera när du är på BUP och allt sker i samråd med dig.
Så, var inte så orolig inför besöket. Men lite behöver du tänka på att det är just du som bäst vet vad som är svårt och vad du vill få hjälp med. Du ska inte skämmas eller låtsas om något annat än vad du känner. Då kommer du att få stöd, förståelse och hjälp.