Ingen hjälp att bara bli vägd
Hej BUP.
Sedan några veckor tillbaka har jag haft regelbundna möten med Ätstörningsenheten. Är de en del sv BUP?
Hursomhelst bestod de första 3 mötena av att de ställde en massa frågor om typ ätstörningar, ångest, depression, ocd mm. Efter det har varenda möte bara varit att jag först, tsm med min pappa åker bil i över en timme (vi bor i en annan stad) sedan går jag och en sköterska och väger mig sedan frågar sköterskan om det har gått bra med maten, sedan drar vi. Sammanlagt 2 timmars bilresa för att jag ska bli vägt och sköterskan ska prata i typ 10-15 minuter. Är det meningen att detta ska hjälpa mig alls?
Mina föräldrar tror att jag mår bättre men jag mår ju precis lika dåligt som jag gjorde innan. Jag lämnar varenda möte i tårar.
Om några dagar börjar jag skolan igen efter jullovet. Jag har strikt planerat att skippa lunch i skolan varje dag och även frukost ifall det är möjligt. Uppenbarligen hjälper det inte att bara bli vägd och sedan tvingad att äta mat jag inte känner mig bekväm att äta, mat som ger mig ångest.
Varför får man inte bättre hjälp mot ätstörningar? Och varför blir jag inte på något sätt diagnostiserad? Att bara gå runt och undra varför jag är som jag är och om jag har riktiga problem gör mig ju bara mer ängslig.
Alexx,

BUP svarar:
Hej Alexx!
Du har helt rätt i att det inte är tillräcklig behandling av ätstörning att bara bli vägd på en mottagning. Det du beskriver är både djupt beklagligt och inte alls acceptabelt!
Att kontrollera vikten är en viktig del av en behandling, men som du skriver är det långt ifrån att hjälpa dig med din ångest inför maten.
Jag kan inte svara på din fråga om den ätstörningsenhet du går på är en del av BUP eller inte. Det är nämligen olika i landet hur det är organiserat. På vissa ställen har BUP en egen ätstörningsenhet, på andra ställen är de fristående från BUP. Det är alltså en fråga dina föräldrar måste klargöra för dig eller du kan ju ställa frågan själv på plats.
Men det allra viktigaste är att du talar så ärligt du bara kan med dina föräldrar. De måste veta att du inte får en sådan behandling som din ätstörning kräver och som du har lagstadgad rätt till! Du kan inte bli frisk om du i smyg håller på att trixa med frukost och lunch.
Jag bifogar här en liten skrift vad som ska ingå i behandling av olika typer av ätstörningar. Det handlar om ett mycket allvarligt problem som till och med kan vara livshotande utan effektiv hjälp, Du har helt rätt i att man måste ta tag i din grundläggande ångest kring maten och att få en sund relation till din kropp och näring.
Om din pappa är beredd att åka med dig 2 timmar för att du ska få behandling, så tror jag att han (och även din mamma) kan hävda ditt behov av mer hjälp än vad du enligt din beskrivning får idag.
Ge inte upp - du ska bli frisk och vården ska erbjuda dig den behandling du verkligen blir hjälpt av!